آیا پیکرتراشی قابل برگشت است؟

آیا پیکرتراشی قابل برگشت است

پیکرتراشی یکی از چندین روش کم تهاجمی است که برای از بین بردن چربی‌های اضافی سرسخت استفاده می‌شود. برخی سلول‌های چربی با کمک رژیم غذایی و تمرینات ورزشی از بین نمی‌روند و افراد برای حذف آن‌ها به دنبال بهترین و سریع‌ترین راه هستند از این جهت پیکرتراشی یا کانتورینگ را انتخاب می‌کنند. سؤال مهم در اینجا، این است که آیا نتایج پیکرتراشی قابل بازگشت هستند؟

آیا پیکرتراشی قابل برگشت است

لاغری و تناسب اندام با پیکرتراشی

استفاده از شیوه‌های مختلف پیکرتراشی مانند لیپوساکشن، لیپوماتیک، لیفت، لیپولیزر، انجماد چربی‌ها و… موجب می‌شود تا با از بین بردن بافت چربی تشکیل شده در لایه‌های زیرین پوست، فرد به یک اندام دلخواه و خوش‌فرم دست پیدا کند. پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن با هدف مشخص ایجاد لاغری همراه با حذف چربی‌های اضافی انجام می‌شود.

دقت داشته باشید که اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید این روش مناسب برایتان نیست. پیکرتراشی برای افرادی که به یک ثبات وزنی رسیده‌اند و می‌خواهند اندام خود را شکل و فرم ببخشند، به کار برده می‌شود. در صورتی که پس از پیکرتراشی عادات غذایی به درستی رعایت نشود، امکان تشکیل مجدد چربی‌ها در بدن وجود دارد.

انتخاب شیوه پیکرتراشی برای از بین بردن رسوبات چربی مطابق با نظر پزشک، فرم بدن بیمار، مقدار بافت چربی اضافی و هم‌چنین معاینات فیزیکی و ارزیابی‌های بدن فرد انجام می‌شود. در برخی روش‌های نوین مانند انجماد سلول‌های چربی یا استفاده از لیزر و گرم کردن رسوبات چربی اضافی موجب می‌شوند تا بدون آسیب رساندن به اندام‌های دیگر، بافت چربی را به سرمای انجماد و یا گرمای بالا رسانده و در نهایت چربی‌ها از طریق سیستم لنفاوی، بدن را ترک کنند.

با استفاده‌ از این دو شیوه به دلیل از بین رفتن بافت چربی به صورت کلی، آن‌ها نمی‌توانند دوباره رشد کنند. اجرای تکنیک‌های پیکرتراشی در چندین جلسه درمانی برای حذف تمامی چربی‌های ناخواسته موجب می‌شود تا مقدار زیادی از چربی‌های ناحیه مشخص را از دست بدهند.

پیکرتراشی بر روی اندام‌های مختلف از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌کند. پیکرتراشی بازو، پیکرتراشی پهلو، پیکرتراشی باسن، پیکرتراشی قسمت‌های داخلی و خارجی ران‌ها و پیکرتراشی شکم از جمله این موارد هستند. اجرای شیوه جراحی بسته به اندام و مقدار بافت چربی ناخواسته دارد. نتایج به دست آمده از پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن به صورت آنی و بک مرتبه ایجاد نمی‌شود. بلکه بیمار در طی مدت چندین هفته پس‌ از جراحی می‌تواند نتایج چشمگیر و تغییرات فرم بدن خود را مشاهده کند. تناسب اندام در طی این مدت با تخلیه تدریجی سلول‌های چربی اضافی صورت می‌گیرد.

لاغری و تناسب اندام با پیکرتراشی

آیا پیکرتراشی قابل برگشت است؟

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های بیمارانی که جراحی پیکرتراشی انجام می‌دهند این لست که آیا پیکرتراشی قابل برگشت است؟ امکان بازگشت سلول‌های چربی پس از جراحی است. پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن با هدف از بین بردن بافت چربی اضافی در لایه‌های زیرین پوست انجام می‌شود و در نهایت موجب خارج شدن چربی‌های اضافی از بدن می‌شود. از طرفی بافت بدن انسان همراه با افزایش سن در حال رشد و تغییر است.

پس از رسیدن به سن بلوغ رشد چربی‌های متوقف شده و از اینجا به بعد فرد با بزرگ‌تر شدن حجم سلول‌های چربی مواجه می‌شود. این بدان معناست که با افزایش وزن، بافت چربی بزرگ‌تر شده و با کاهش وزن، حجم چربی‌های نیز کاهش پیدا می‌کند.

هرگاه این رسوبات چربی اضافی تشکیل شده در زیر پوست با کمک پیکرتراشی از بین بروند، شخص جراحی شده باید اصول و مقرراتی را از دوران پس از جراحی و دوره‌های مراقبتی و نقاهت رعایت کند تا از ایجاد و تشکیل مجدد چربی‌ها در ناحیه مشخص جلوگیری کند. از مهم‌ترین آن‌ها داشتن رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم است.

هرچند میزان تجمع بافت چربی ناخواسته به متابولیسم بدن بیمار و سن او بستگی دارد اما می‌تواند با روش‌های زیر بدن خود را از بازگشت چاقی بعد از پیکرتراشی محافظت کند.

بازگشت بافت چربی پس از پیکرتراشی

نوشیدن آب زیاد

بدن برای ایجاد سوخت‌وساز و چربی سوزی نیاز به آب دارد تا بتواند در برابر چربی‌های عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز بدن موجب می‌شود تا بتوانید به آسانی فعالیت‌های بدنی خود را انجام دهید. علاوه بر این آب منجر به ایجاد حس سیری می‌شود که این کار از پرخوری جلوگیری می‌کند. بهتر است در طول روز حداقل ۸ لیوان آب مصرف کنید تا متابولیسم بدنتان افزایش پیدا کند.

نوشیدن آب زیاد

کنار گذاشتن عادات بد غذایی

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و سالم موجب می‌شود تا بدن ضمن دریافت چربی‌های سالم و انرژی بتواند انرژی لازم از تغذیه را دریافت کند. چربی‌های خوب در بدن مانند مغزیجات، دانه‌ها، ماهی‌های پرچرب و… موجب تولید انرژی می‌شوند.

این در حالی است که در مقابل آن، چربی‌های بد نیز وجود دارند که موجب افزایش سطح کلسترول خون شده و به صورت بافت اضافی در اندام‌های مختلف مانند شکم، پهلو، ران‌ها، باسن، سینه و… لانه کرده و رشد پیدا می‌کنند.

کنار گذاشتن عادات بد غذایی

انجام تمرینات منظم ورزشی

اجرای تمرینات ورزشی به صورت روزانه و منظم علاوه بر افزایش سوخت‌وساز بدن و ایجاد سلامتی موجب می‌شود تا بدن در مقابل تشکیل مجدد چربی‌ها پس از جراحی پیکرتراشی مقاومت کرده و آن‌ها را در نطفه خاموش کند.

تمرینات ورزشی که شدت بالا داشته باشند موجب سوزاندن کالری بیشتر شده و متابولیسم بدن را تا ساعت‌ها بالا نگه می‌دارند از این رو بافت عضلانی در اندام مورد نظر شروع به رشد می‌کنند.

انجام تمرینات منظم ورزشی

داشتن خواب کافی

خستگی و احساس ضعف در بدن دو عامل اصلی هستند که فرد را به سمت غذا‌های ناسالم برده و او را از انجام تمرینات ورزشی منظم و روتین باز می‌دارد. به همین علت داشتن خواب کافی موجب می‌شود تا بدن بازیابی شده، انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های بدنی و روزانه را در طول شب جمع کرده و در نهایت متابولیسم بدن را حفظ کند.

در نتیجه داشتن هشت ساعت خواب مفید و آرام در شب برای مبارزه با چربی‌های ناخواسته لازم و ضروری است تا پس از جراحی پیکرتراشی بازگشتی نداشته باشند.
داشتن خواب کافی

استفاده از مواد غذایی تقویت‌کننده متابولیسم

با تقویت متابولیسم، بدن سوخت‌وساز بیشتری را تجربه می‌کند. از این رو نوشیدن و خوردن غذا‌هایی که کمک می‌کند تا متابولیسم افزایش پیدا کند مانند چای سبز، غذا‌های تند و غذا‌های پروتئین دار موجب می‌شود تا میزان سوخت‌وساز افزایش پیدا کرده و در نهایت رسوبات چربی فرصتی برای رشد نداشته باشند.
اجرای تمامی موارد گفته شده در بالا پس از جراحی پیکرتراشی به شما کمک می‌کند تا از تجمع بافت چربی ناخواسته در بدن جلوگیری شده و برای مدت‌های طولانی از نتایج جراحی خود محافظت کرده و اندام ایده آل خود را داشته باشید.

استفاده از مواد غذایی تقویت‌کننده متابولیسم

بازگشت چاقی بعد از پیکرتراشی

جراحی پیکرتراشی با هر شیوه‌ای انجام شود تنها برای از بین بردن و خارج کردن چربی‌های اضافی لایه‌های زیرین پوست است. در حالت کلی این نوع جراحی هیچ تأثیری بر روی متابولیسم بدن و کاهش وزن ندارد.

در صورتی که مراقبت‌های دوران نقاهت و توصیه‌های جراح متخصص به درستی انجام نشود، امکان بازگشت چاقی بعد از پیکرتراشی وجود دارد. هرچند سرعت چاقی و بازگشت اندام‌ها به حالت قبل از عمل به خصوص در شکم با روند کندی انجام شود. در این صورت داشتن سبک زندگی سالم و استفاده از غذا‌های مفید برای بدن در این شرایط بهترین روش به منظور جلوگیری از بازگشت چاقی و تجمع مجدد چربی‌ها است.

بازگشت چاقی بعد از پیکرتراشی

مراقبت‌های بعد از جراحی پیکرتراشی

با توجه به اینکه پیکرتراشی موجب حذف چربی‌های ناخواسته شده و آن‌ها را از بدن خارج می‌کند، نیاز است تا برای جلوگیری از بازگشت چاقی بعد از پیکرتراشی مجدد آن‌ها در بدن مواردی در دوران نقاهت بعد از عمل و همچنین بعد از آن انجام شود تا نتیجه به دست آمده حفظ گردد.

  •  داشتن سبک زندگی سالم و استفاده از غذا‌های مقوی و با انرژی بالا
  • گنجاندن سبزیجات و میوه‌جات در رژیم غذایی روزانه
  •  مصرف ویتامین‌ها مانند C و B12
  • انجام تمرینات روتین ورزشی و پیاده‌روی
  • بالا بردن تعداد وعده‌های غذایی اما حجم کم

مراقبت‌های بعد از جراحی پیکرتراشی
یادداشتی از کلینیک زیبایی ماه

افراد بسیاری در دنیا وجود دارند که دچار بیماری چاقی موضعی هستند و یا با استفاده از روش‌های طبیعی مانند سالم خوری و داشتن روتین تمرینات ورزشی هنوز با سلول‌های چربی ناخواسته در برخی نواحی خود مشکل دارند.

پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن از شیوه‌های نوین درمان چاقی موضعی با حذف بافت چربی‌های اضافی در اندام‌های مختلف مانند شکم و پهلو است. این روش در یک یا چند جلسه در کمترین زمان ممکن فرد را به اندام ایده آل می‌رساند. نکته قابل توجه در این جراحی زیبایی عدم بازگشت چاقی بعد از پیکرتراشی و چربی‌های برداشته شده پس از عمل است در صورتی که شرایط دوران نقاهت و پس از آن رعایت شود.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
دکتر بهمن ادهم
دکتر بهمن ادهم

متخصص پوست ، مو و زیبایی صورت از کانادا

مقالات مرتبط

لیپولیز ران

لیپولیز ران

همه چیز درباره لیپولیز ران روش لاغری با لیپولیز یکی از روش های لاغری است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه مردم قرار

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *