جراحی بینی

رینوپلاستی یا جراحی بینی یکی از عمل‌های جراحی پلاستیک است که با هدف ایجاد تغییر در شکل و اندازه بینی انجام می‌شود. برخی افراد به منظور بهبود ظاهر بینی و صورت خود جراحی زیبایی بینی را انجام می‌دهند. در برخی دیگر به دلیل مشکلات تنفسی و بهبود عملکرد بینی از این روش برای زیباسازی فرم بینی خود استفاده می‌کنند. پزشکان متخصصی برای انجام این عمل مشغول به کار هستند.

از جمله دلایل و عواملی که باعث می‌شود افراد به سمت جراحی بینی جذب شوند را می‌توان به صورت زیر نام برد:

  • اصلاح نقص مادرزادی
  • بهبود ظاهر و فرم کلی بینی و صورت
  • باز کردن مجاری بینی مسدود شده در اثر آسیب سپتوم، استخوان و غضروف جدا‌کننده
  • شکستگی بینی در اثر حادثه
  • ترمیم آسیب‌های تروماتیک یا سوختگی
  • بازیابی عملکرد تنفسی به دلیل وجود پولیپ

جراحی بینی یا رینوپلاستی در حالت کلی منجر به تغییر شکل بینی می‌شود. از جمله مواردی که می‌توان تحت عمل جراحی بینی ترمیم و درمان نمود عبارت‌اند از:

  • اصلاح بینی سربالا، افتاده به سمت پایین و قلاب دار
  • اصلاح سوراخ‌های بینی بزرگ، گشاد یا به سمت بالا
  • از بین بردن فرورفتگی و برجستگی بر روی پل بینی یا به اصطلاح رفع قوز بینی
  • ایجاد تعادل در صورت و متناسب شدن ظاهر با فرم بینی
  • باز نمودن راه مسدود شده تنفسی
جراحی بینی

جراحی بینی می‌تواند در انواع مختلف و بسته به نوع درخواست بیمار و نظر پزشک متخصص انجام شود.

  1. جراحی بینی زیبایی: این نوع عمل به منظور بهبود بخشیدن به ظاهر بینی و صورت انجام می‌شود.
  2. جراحی بینی فانکشنال: در این عمل زیبایی صورت که در دسته جراحی بینی ترمیمی قرار می‌گیرد، بینی که در اثر وارد شدن آسیب پس از درمان‌های سرطان یا طی آسیب‌های تروماتیک دچار انحراف و تغییر شکل شده است را بازیابی می‌کنند. علاوه بر این انحرافات سپتوم و نقایص مادرزادی نیز در این نوع عمل برطرف می‌شوند.
  3. جراحی بینی تزریقی: در این روش با استفاده از پرکننده‌های تزریقی یا فیلر‌ها می‌توان به صورت موقت فرورفتگی در بینی، برداشتن افتادگی نوک بینی یا اصلاح یک برآمدگی کوچک را انجام داد.

جراحی بینی شکسته

هرگاه فرد در اثر وارد شدن ضربه به بینی دچار شکستگی شود می‌توان با استفاده از جراحی بینی شکسته آن را ترمیم و بازسازی نمود. برخی از بیماران در این هنگام از فرصت استفاده نموده و علاوه بر انجام جراحی ترمیمی یک عمل زیبایی را نیز برای اصلاح فرم بینی خود انجام می‌دهد.

پزشک متخصص پس از بررسی بر روی قسمت خارجی بینی و وارد آوردن فشار بر نواحی اطراف آن و مشاهده کردن مجاری داخلی بینی می‌تواند نوع انسداد و علائم شکستگی بینی را تشخیص و پس از بیهوشی عمومی بیمار، قسمت آسیب دیده را ترمیم و جراحی نماید.

از جمله علائم بینی شکسته عبارت‌اند از:

  • احساس درد و حساسیت به ویژه در هنگام لمس بینی
  • تورم بینی و اطراف آن
  • خونریزی
  • کبودی اطراف بینی و چشم
  • انحراف شدن بینی
  • ایجاد مشکلات تنفسی
  • ترشح مخاط از بینی

چنانچه میزان شکستگی بینی شما جزئی بوده و انحراف و کجی زیادی را ایجاد نکرده است نیازی به درمان پزشکی حرفه‌ای نخواهید داشت. اگر شکستگی موجب جابجایی استخوان و غضروف‌های بینی شما شده باشد پزشک با انجام جراحی بینی شکسته آن را بازسازی می‌کند.

در طول جراحی بینی شکسته، پزشک با تزریق دارو یا استفاده از اسپری بیماری میزان درد شما را کنترل و کاهش داده، سپس سوراخ‌های بینی شما را با اسپکولوم بینی باز می‌کند و با کمک ابزار‌های ویژه‌ای استخوان‌ها و غضروف‌های شکسته شما را تراز و صاف می‌نماید. پس از آن بینی را به مدت یک هفته آتل‌بندی می‌کند. به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت داخل بینی بهتر است از آنتی بیوتیک‌های استفاده نمایید.

جراحی زیبایی بینی استخوانی

بینی استخوانی شامل بینی‌هایی است که دارای غضروف و استخوان مقاوم و محکمی هستند. در بینی‌های استخوانی اغلب یک برآمدگی و قوز وجود دارد. در این نوع از بینی پوست تشکیل‌دهنده روی بینی از بینی گوشتی نازک‌تر است. عوامل مختلفی مانند وراثت و محیط می‌تواند در تشکیل بینی استخوانی نقش مؤثری داشته باشد.

جراحی زیبایی بینی استخوانی به دو صورت باز و بسته با هدف ایجاد برش و تغییرات در شکل استخوان و غضروف بینی برای برطرف نمودن مشکلات بینی قابل اجرا است. در عمل باز جراحی زیبایی بینی استخوانی، جراح یک سری تغییرات کلی در فرم و شکل اصلی بینی اعمال می‌کند. جراح با ایجاد برش‌هایی بر روی تیغه و پره‌های بینی می‌تواند به دقت بیشتری بر روی بینی کار کند. در این روش جراح با تسلط کامل بر بینی بیمار می‌تواند عمل خود را به پایان برساند.

در جراحی زیبایی بینی استخوانی به روش بسته، برش به جای ایجاد شدن روی تیغه در داخل بینی توسط جراح متخصص انجام می‌شود. در این روش استخوان از غضروف جداشده و تغییرات مورد نیاز توسط جراح اعمال می‌گردد. در این روش فرد بیمار بدون ایجاد جای زخم بر روی بینی، در زمان کمتر و بدون تورم و درد و سرعت بالای بهبودی می‌تواند با خیال آسوده آن را انتخاب و انجام دهد.

جراحی زیبایی بینی گوشتی

در ابتدا باید بدانیم به چه نوع بینی، گوشتی گفته می‌شود. بینی‌هایی با پوست ضخیم، غدد چربی فراوان و سوراخ‌های باز در پوست بینی را بینی گوشتی می‌نامند. این نوع بینی معمولاً از غضروف‌های ضعیف‌تری تشکیل شده است و قسمت عمده بینی از پوست و چربی زیر آن و غدد چربی تشکیل شده است. در بینی گوشتی اغلب نوک بینی به سمت پایین و قسمت باله‌ای بینی باز و ضخیم هستند. این نوع بینی بیشتر در بین مردان دیده می‌شود.

در گذشته به منظور جراحی زیبایی بینی گوشتی، مقدار زیادی از قسمت غضروف بینی را جدا می‌کردند. در نتیجه به دلیل ایجاد شدن یک فضای خالی در زیر این قسمت، بینی دچار فرورفتگی و زخم شدن پوست آن ناحیه می‌شده است. بر اساس تحقیقات متخصصین تصمیم گرفته شد با تقویت غضروف و استفاده از غضروف تیغه میانی یا سپتوم برای تقویت نوک بینی، جراحی زیبایی بینی گوشتی انجام شود. در حالت کلی استفاده‌ از بافت غضروفی می‌تواند بهترین اثر را از خود بر جای بگذارد.

یکی از مزیت‌های انجام این جراحی بینی، برداشتن دقیق قسمت آلار بینی به منظور کوچک نمودن آلار است. روش جراحی باز بهترین نوع جراحی زیبایی بینی گوشتی است.

برخی از تکنیک‌های جراحی زیبایی بینی گوشتی که می‌توان توسط جراح مورد استفاده قرار گیرد شامل:

  1. کوچک کردن غضروف پایینی بینی در دو طرف بینی
  2. کاهش چربی در پوشش بافت نرم
  3. ایجاد برش در اندازه و سایز متناسب با اندازه کل بینی

سیتوپلاستی

سیتوپلاستی یکی از انواع جراحی بینی است که برای بهبود تنفس با صاف کردن دیواره داخلی بینی انجام می‌شود. در این روش مجاری بینی را به سمت راست و چپ تقسیم می‌کند. هنگامی که بینی فرد سپتوم دارد و یا از انحراف بینی رنج می‌برد، تنفس کردن از راه بینی دشوارتر می‌شود. انجام عمل سینوپلاستی اغلب با رینوپلاستی انجام می‌شود تا نتیجه مؤثرتری داشته باشد.

روش کار در سیتوپلاستی پس از بیهوشی عمومی بیمار، جراح برشی در قسمت محافظ بینی یعنی همان پوشش داخلی بینی ایجاد می‌کند و آن را از روی استخوان و غضروف بلند می‌کند تا بتواند هر قسمتی که دچار خمیدگی یا انحراف است را جدا کند و آن را در وضعیت مستقیم قرار دهد تا راه تنفسی فرد باز شده و او بتواند به راحتی نفس بکشد. استفاده از سیتوپلاستی علاوه بر بهبود عملکرد تنفسی موجب می‌شود تا ظاهر و فرم بینی شما نیز تغییر کند.

بعد از عمل جراحی رفع مشکل تنفس بینی باید نکاتی را رعایت نمایید تا با مشکلات جدی بعدی مواجه نشوید. چنانچه پس از عمل سیتوپلاستی هم چنان احساس انسداد تنفسی می‌کنید، این یک واکنش طبیعی بافت بینی به جراحی است که به مرور زمان و در طی 2 تا 3 هفته برطرف می‌شود. تمام برش‌های ایجاد شده در این روش در داخل بینی انجام می‌شود و تغییری بدون درخواست بیمار در فرم ظاهری بینی انجام نمی‌شود. بهتر است هنگام عطسه کردن دهان خود را باز بگذارید تا فشار کمتری به بینی شما وارد شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، جراحان گوش، حلق و بینی از روش سیتوپلاستی به منظور درمان سینوس‌های مسدود شده نیز استفاده می‌کنند. بیمارانی که دارای سینوزیت هستند و در برابر استفاده از دارو، واکنش خاصی مشاهده نمی‌کنند بهترین کاندید برای انجام سیتوپلاستی هستند.

پولیپ بینی

توده‌های نرم، بدون درد و غیر سرطانی که بر روی پوشش مجرای بینی یا سینوس‌ها قرار گرفته‌اند را پولیپ بینی می‌نامند. این قسمت مانند قطره‌های اشک یا انگور داخل بینی آویزان می‌شوند. پولیپ بینی در اثر التهاب مزمن به وجود آمده و با آسم، عفونت‌های مکردد، آلرژی، حساسیت دارویی یا برخی اختلالات ایمنی در فرد تشدید می‌شود.

پولیپ بینی در اندازه کوچک نمی‌تواند برای فرد دچار مشکل کند اما تشکیل توده‌های بزرگ‌تر و گروه‌های پولیپ بینی می‌توانند مجرای تنفسی بینی شما را مسدود کرده و مشکلات تنفسی، از دست دادن حس بویایی و ایجاد عفونت‌های مکرر در بینی را به همراه داشته باشد.

پولیپ بینی بیشتر در بین افراد بزرگ‌سال شایع است اما می‌تواند تمام افراد با هر رده سنی را درگیر نماید. استفاده از دارو‌های مختلف تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند پولیپ بینی را کاهش و از بین ببرد اما در برخی موارد برای برداشت آن‌ها نیاز به انجام عمل جراحی بینی است. این امکان وجود دارد که پس از انجام این عمل، پولیپ بینی مجدد باز گردد.

از جمله علائم پولیپ بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی مداوم مجاری تنفسی بینی
  • آبریزش بینی
  • کاهش یا عدم وجود حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • احساس درد در صورت و قسمت سر
  • ایجاد درد در دندان‌های بالایی
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • بروز خرناس
  • خونریزی‌های مکرر بینی

با استفاده از راهکار‌های زیر می‌توانید احتمال بروز پولیپ بینی را کاهش و یا پس از جراحی بینی از عود شدن و ایجاد مجدد پولیپ بینی خودداری نمایید.

  1. مدیریت آلرژی و آسم
  2. عدم استفاده از مواد تحریک‌کننده بینی
  3. رعایت بهداشت بینی
  4. مرطوب کردن فضای خانه
  5. استفاده از مواد شست و شو‌دهنده و ضدعفونی‌کننده بینی

رینوپلاستی ترمیمی

همان طور که گفته شد یکی از دلایل انتخاب جراحی بینی توسط افراد، درمان نقایص مادرزادی است. رینوپلاستی ترمیمی در واقع نقایصی که با آن متولد شده‌اید، نقص‌های ناشی از بیماری و نقص‌های ناشی از آسیب را برطرف می‌کند. رینوپلاستی ترمیمی جدای از یک عمل زیبایی بینی است زیرا به منظور برطرف نمودن مشکل پزشکی و بازسازی قسمت تخریب شده پس از آسیب به کار برده می‌شود.

در حالت کلی هدف از رینوپلاستی ترمیمی بازگرداندن فرم و عملکرد طبیعی بینی پس از آسیب‌های وارد شده ناشی از شکستگی و یا ضربه و … است. چنانچه جراحی بینی به منظور بازیابی راه تنفس فرد انجام شود این در دسته رینوپلاستی ترمیمی قرار می‌گیرد و چنانچه به منظور زیبایی و تغییر فرم ظاهری باشد همان جراحی بینی یا عمل زیبایی بینی نامیده می‌شود.

یکی از مزیت‌های رینوپلاستی ترمیمی این است که بینی شما بعد از وارد شدن آسیب ناشی از یک بیماری توسط این روش بازیابی می‌شود و یا نقایص موجود را برطرف می‌نماید. این موضوع موجب می‌شود تا بتوانید به راحتی نفس بکشید و هم چنین اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

جراحی بینی جراحی مورد علاقه ایرانی ها

جراحی بینی یکی از انواع جراحی زیبایی صورت و عمل پلاستیک است که در اصطلاح پزشکی به نام رینوپلاستی نیز شناخته می‌شود. در حالت کلی جراحی بینی به منظور ایجاد تغییر شکل یا بهبود عملکرد بینی توسط پزشک متخصص انجام می‌شود.

این نوع عمل زیبایی با هدف برداشتن قوز روی بینی، صاف کردن پل بینی، تغییر شکل نوک بینی افتاده، افزایش یا کاهش سوراخ‌های بینی، ترمیم بینی پس از آسیب دیدگی و شکستگی، باز کردن راه‌های تنفسی و بزرگ یا کوچک کردن بینی و همسان‌سازی با صورت انجام می‌شود.

جراحی بینی پس از اجرای بیهوشی و ایجاد برش‌هایی در سوراخ‌های بینی و قاعده بینی در موارد پیچیده تر، توسط جراح متخصص انجام می‌شود. پس از آن جراح استخوان داخلی و غضروفی را تغییر شکل داده تا ظاهر زیباتر و جذاب‌تری را در چهره فرد ایجاد نماید. هر چند این عمل ممکن است با خطرات جراحی از جمله بی‌حسی، خونریزی، باقی ماندن جای زخم، تورم و … شود اما شاهد آن هستیم که روز به روز تعداد افرادی که به دلایل زیبایی یا درمانی عمل جراحی بینی را انتخاب می‌کنند رو به افزایش است.

منابع جراحی بینی

سوالات متداول جراحی بینی و رینوپلاستی

بهترین سن جراحی بینی، چه سنی است؟

جراحان بینی، جهت انجام عمل بینی بر روی بیمار، قبل از سن 16 سالگی و تا زمان تکمیل رشد بینی، اقدام به عمل نمی نمایند.

چه مدت طول می کشد تا نتایج نهایی جراحی زیبایی بینی را مشاهده کنم؟

عمل زیبایی بینی برای هر شخصی متفاوت بوده و نتیجه نهایی می تواند تا یک سال بعد از عمل شکل بگیرد.

ورم بینی چند وقت بعد از جراحی زیبایی بینی از بین می رود؟

ورم کلی بینی در 4 الی 6 ماهه اول از بین می رود. ولی فروکش کردن ورم نوک بینی ماه ها زمان می برد.

آیا جراحی زیبایی بینی، عملی خطرناک است؟

امروزه به لطف پیشرفت های تکنولوژی و علم و مهارت و تجربه بالای جراحان در این حوزه، جراحی بینی بعنوان یکی از جراحی های بی خطر شناخته شده است.