پیکرتراشی چه خطرات و مضراتی دارد؟

پیکرتراشی چه خطراتی و مضراتی دارد؟

یکی از عمده‌ترین مشکلات زندگی شهری و به خصوص آپارتمان‌نشینی، چاقی است. این بیماری در حالتی اتفاق می‌افتد که حجم سلول‌های چربی در نواحی مختلف بدن رشد کرده و فرم ظاهری آن را دچار اختلال می‌کند. در ادامه می خواهیم درباره اینکه پیکرتراشی چه خطرات و مضراتی دارد؟ بررسی  نماییم.

 

پیکرتراشی یا کانتورینگ بدن از جمله روش‌های حذف رسوبات چربی اضافی در لایه‌های زیرین است که ممکن است بیمار پس از جراحی با عوارض آن مواجه شود. انتخاب یک جراح متخصص و با مهارت کافی و مرکز درمانی معتبر در کاهش این عوارض نقش به سزایی می‌تواند داشته باشد.

عوارض جراحی پیکرتراشی

با توجه به اینکه افراد می‌توانند در مدت زمان کمی با استفاده از تکنیک‌های مختلف پیکرتراشی به فرم اندام دلخواه خود دست پیدا کنند، از این رو به کار بردن این شیوه‌ها توانسته‌اند جایگاه به خصوصی را در بین جراحی‌های زیبایی به خود اختصاص دهند.

عوارض جراحی پیکرتراشی
آیا عوارض و خطرات پیکرتراشی را می دانید؟

روش‌های نیمه تهاجمی و غیرتهاجمی در پیکرتراشی وجود دارند که اگر شما نتوانسته‌اید با استفاده از شیوه‌های سنتی مانند رژیم‌های غذایی سخت و تمرینات ورزشی، چربی‌های اضافی لایه‌های زیرین پوست خود را حذف کنید، به راحتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را از بین برده و اندام خود را خوش فرم کنید.

جراحی زیبایی پیکرتراشی به شیوه‌های مختلف مانند سایر روش‌های جراحی می‌تواند عوارض و خطراتی را برای بیمار به دنبال داشته باشد که برخی از آن‌ها به صورت موقت بوده و با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کنند مانند تورم و کبودی و برخی دیگر از عوارض طولانی‌مدت هستند که باید در دوران نقاهت پس از عمل پیکرتراشی با دقت تمامی توصیه‌های جراح خود را رعایت کنید تا به آن‌ها دچار نشوید.

در برخی موارد دیگر عوارض به صورت نادر دیده می‌شوند که در بسیاری موارد نیاز به عمل مجدد احساس می‌شود. مانند نامتقارن بودن نتیجه نهایی که به دلیل عدم رعایت استاندارد‌های لازم و یا به دلیل عدم مهارت کافی جراح به وجود آمده است.

علاوه بر این پیکرتراشی با کمک تکنیک‌های مختلف دارای عوارض و خطرات احتمالی مشترکی است که بسیاری از آن‌ها به صورت عوارض کوتاه‌مدت خود را نشان می‌دهند. برخی دیگر از آن‌ها با توجه به شیوه استفاده شده در جراحی پیکرتراشی اتفاق می‌افتد.

عوارض و خطرات مشترک پیکرتراشی

تورم و کبودی: یکی از شایع‌ترین عوارض پیکرتراشی تورم و کبودی است. تورم در اثر جمع شدن مایعات و سلول‌های بافت تحت جراحی و کبودی به دلیل پاره شدن تعداد از مویرگ‌ها در حین عمل به وجود می‌آیند. تورم می‌تواند در بعضی از بیماران چندین ماه در بدن باقی بماند.

احساس درد: داشتن درد به خصوص در روش‌های نیمه تهاجمی که با ایجاد برش‌هایی بر روی بدن انجام شده و بافت چربی اضافی برداشته می‌شود، بیشتر از سایر تکنیک‌های پیکرتراشی خواهد بود. از این رو مصرف دارو‌های مسکن زیر نظر جراح متخصص می‌تواند در کاهش درد پس از عمل تأثیرگذار باشد.

عوارض و خطرات مشترک پیکرتراشی
نکات مراقبتی بعداز پیکرتراشی

خطرات بیهوشی: برخی از افراد به مواد بیهوشی و انجام جراحی‌های نیمه تهاجمی آلرژی داشته و به دلیل ترس از بیهوشی و موارد بعدی از انجام عمل منصرف می‌شوند. به همین علت است که تکنیک‌های پیکرتراشی بدون جراحی برای این دسته از افراد انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

تشکیل هماتوم: تجمع مایعات خونی خارج از رگ‌های خونی به دلیل انجام جراحی و وارد شدن آسیب به بافت اندام، موجب می‌شود تا رنگ پوست در این قسمت نسبت به سایر بخش‌ها متفاوت شود.

از دست دادن احساس: پیکرتراشی به دلیل اینکه سلول‌های چربی اضافی تشکیل شده در اطراف اندام موردنظر را هدف قرار می‌دهد می‌تواند در طول مدت جراحی با وارد کردن آسیب به عصب‌ها و نورون‌ها موجب شود تا به صورت موقت و یا دائم حس بخش موردنظر از بین برود.

جای زخم و بافت اسکار: اجرای برش‌های عمیق و طولانی به دلیل عدم مهارت کافی جراح متخصص و هم چنین استفاده از شیوه‌های بخیه زدن قدیمی موجب می‌شود تا جای زخم و در برخی موارد تشکیل بافت اسکار بر روی برش‌ها ایجاد شده و به صورت برآمده ظاهر بد شکلی را ایجاد کند.

آمبولی: این عارضه در اثر تجمع مایع خونی و هم چنین چربی در رگ‌ها و نفوذ آن‌ها به ریه و قلب ایجاد می‌شود. از جمله خطرناک‌ترین عوارض پیکرتراشی آمبولی خون و چربی است که موجب مسدود شدن عروق خونی می‌شود.

نامتقارن بودن: یکی از دلایل مهم برای انتخاب جراح چیره‌دست با تجربه کافی، عارضه نامتقارن بودن اندام تحت پیکرتراشی است. اگر میزان بافت چربی اضافی در قسمت مشخص شده به صورت کم یا اضافه و نامتقارن برداشته شود، نتیجه نهایی ن تنها اندام دلخواه را به وجود نمی‌آورد بلکه منجر به جراحی مجدد می‌گردد.

نکروز: یکی دیگر از عوارض پیکرتراشی، نکروز یا مرگ بافت است. این مورد بیشتر در روش‌هایی به وجود می‌آید که به رسوبات چربی ضربه و شوک وارد می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا بافت‌های دیگر نیز آسیب دیده و عارضه نکروز بروز کند.

عوارض روش‌های مختلف پیکرتراشی

پیکرتراشی با استفاده از تکنیک‌های مختلف جراحی بر روی افراد متفاوت اجرا می‌گردد. انتخاب این روش‌ها به کمک جراح متخصص با توجه به معیار‌های متعددی انجام می‌شود.

عوارض روش‌های مختلف پیکرتراشی
آشنایی با روش هایی پیکرتراشی

این فاکتور‌ها عبارت‌اند از سن، جنسیت، اندام مشخص شده، میزان رسوبات چربی ناخواسته در بافت موردنظر، نتیجه دلخواه و پایانی مورد علاقه بیمار و هم چنین معاینات فیزیکی و ارزیابی آزمایش‌های مرتبط با جراحی که در انتخاب روش پیکرتراشی نقش مؤثری خواهند داشت.

هدف تمامی این روش‌ها ایجاد تناسب اندام زیبایی ظاهری در فرم بدن بیمار است. اما هر کدام می‌توانند با عوارض و خطراتی همراه باشند:

1. لیپوساکشن

در این روش با کمک میله باریک کانولا می‌توان ضربات ریزی را به چربی‌های اضافه وارد کرده تا آن‌ها را به صورت تکه‌تکه شده به بیرون ساکشن کنند. پیکرتراشی باسن، بازو‌ها، شکم، پهلو و… را می‌توان با این شیوه انجام داد. برخی از عوارض لیپوساکشن به صورت اختصاصی عبارت‌اند از:

  • ترشح مایع از زخم‌ها
  • خونریزی داخلی
  •  بی‌حسی در اندام تحت جراحی
  • آسیب به بافت‌های دیگر در اطراف محل پیکرتراشی
  • عفونت
  • نیاز به جراحی ترمیمی در صورت نامتقارن بودن نتیجه

2. لیپوماتیک

استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته در تخلیه چربی‌های موضعی بدن موجب شد تا روش نوین لیپوماتیک با ایجاد تغییراتی بر روی روش لیپوساکشن به وجود آید.

در این روش میله کانولا همراه با ایجاد ارتعاشات حرکتی و وارد کردن گرما به بافت چربی موجب می‌شود تا سلول‌های چربی به صورت تکه‌ای از بدن توسط کانولا به سمت بیرون ساکشن شوند.

عوارض لیپوماتیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد برش‌های بزرگ‌تر به دلیل ایجاد فضای مناسب برای حرکات میله کانولا
  • جای زخم عمیق و تشکیل بافت اسکار
  • امکان بازگشت چربی‌ها در صورت عدم رعایت سبک زندگی و رژیم‌های غذایی
  • تشکیل ناهمواری و تقارن در پوست
  • وارد شدن آسیب به عروق، عصب‌ها و بافت‌های اطراف ناحیه جراحی شده

3. بادی جت

از جمله شیوه‌های نوین پیکرتراشی که در دسته روش‌های غیرتهاجمی قرار داده می‌شود، بادی جت است. در این روش آب با فشار بالا به صورت ضربه‌ای به سلول‌های چربی وارد می‌شود.

برخی از عوارض روش بادی جت شامل موارد زیر است:

  • خونریزی شدید داخلی به دلیل ضربات ناشی از فشار بالای آب
  • عفونت
  • دی هیدراته شدن بدن به دلیل خروج بیش از اندازه آب از بدن
  • تورم در ناحیه ریه
  • ایجاد سوراخ یا پارگی در بافت‌های اطراف اندام موردنظر به دلیل فشار آب
پیکرتراشی چه خطرات و مضراتی دارد؟
پیکرتراشی شکم

4. CoolSculpting

روش کرایولیپولیز یا انجماد چربی یکی دیگر از تکنیک‌های پیکرتراشی غیرتهاجمی است. بیشتر افرادی که ترس و نگرانی از عوارض عمل‌ها جراحی دارند به سمت استفاده از این روش‌ها جذب می‌شوند.

در این روش با به کار بردن تجهیزات پیشرفته جراح سعی می‌کند تا بافت چربی ناخواسته را منجمد کند. پس از آن رسوبات چربی به تدریج تجزیه شده و توسط کبد از بدن خارج می‌شوند.

برخی از عوارض ایجاد شده در این روش به صورت جزئی بوده و در کوتاه‌مدت چند روز یا چند هفته برطرف خواهند شد.

  • سرخی، کبودی، تورم جزئی
  • گزگز شدن و سوزن شدن اندام
  • بی‌حسی
  • احساس درد خفیف و گرفتگی عضلات

5. لیپولیزر

این شیوه همراه با به کار بردن اشعه لیزر و جراحی رسوبات چربی اضافی تجمع یافته در لایه‌های زیرین پوست را با گرمای ایجاد شده به صورت مایع در آورده و آن‌ها را از بین می‌برد.

عوارضی که می‌تواند به همراه داشته باشد:

  • سوختگی به دلیل تاباندن اشعه لیزر
  • بی‌حسی
  • احساس سوزش و خارش
  • عفونت و تب
  • نارسایی کلیه و قلب

یادداشتی از کلینیک زیبایی ماه

پیکرتراشی چیست؟ پیکر تراشی با هدف از بین بردن چربی‌های موضعی بدن که به صورت ناخواسته در لایه‌های زیرین پوست رشد پیدا کرده و حجیم شده‌اند تحت نظر پزشک معالج و ارزیابی‌های فیزیکی بیمار انجام می‌شود.

معیار‌های متفاوتی مانند سن، جنسیت، وزن، مقدار بافت چربی اضافی و… در انتخاب نوع تکنیک پیکرتراشی نقش به سزایی دارند. این جراحی زیبایی می‌تواند با عوارض و خطرات بی‌شماری همراه باشد.

انتخاب و مراجعه مرکز درمانی معتبر مانند کلینیک زیبایی ماه در تهران به شما کمک می‌کند تا همراه با جراحان متخصص و تیم مراقبت پزشکی این کلینیک زیبایی بتوانید با عوارض و خطرات کمتری استایل بدن خود را خوش فرم کنید. شما می‌توانید به صورت حضوری و غیرحضوری با کارشناسان پزشکی ما همراه بوده و از خدمات مشاوره رایگان ما نهایت استفاده را داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دکتر بهمن ادهم
دکتر بهمن ادهم

متخصص پوست ، مو و زیبایی صورت از کانادا

مقالات مرتبط

لیپولیز ران

لیپولیز ران

همه چیز درباره لیپولیز ران روش لاغری با لیپولیز یکی از روش های لاغری است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه مردم قرار

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *