جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه

بسیاری از افراد به خصوص بانوان تصمیم می‌گیرند پس از جراحی ماستکتومی (برداشتن سینه به واسطه بیماری سرطان) جراحی بازسازی سینه را انجام ندهند و در عوض تصمیم به استفاده از پروتز سینه می‌گیرند. هدف از جراحی پروتز سینه بازگرداندن ظاهر سینه و ایجاد تقارن در بین آن‌ها است. این نوع از جراحی در دسته زیبایی قرار می‌گیرد و برخی افراد به منظور بهبود ظاهر و بزرگ‌تر نمودن سینه‌های خود از جراحی پروتز سینه استفاده می‌کنند.

نقش پروتز سینه در زیبایی

پروتز سینه نوعی فرم مصنوعی سینه است که به عنوان جایگزین تمام یا بخشی از سینه برداشته شده به کار برده می‌شود. علاوه بر این افرادی که از سایز کوچک سینه‌های خود رنج می‌برند می‌توانند با این عمل جراحی زیبایی سینه ، اندازه سینه را تغییر دهند و آن را بزرگ‌تر کنند.

در حالت کلی جراحی پروتز سینه گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که نمی‌خواهند پس از ماستکتومی جزئی، جراحی ترمیمی داشته باشند و می‌خواهند با روشی مقرون به صرفه‌تر و کارآمد‌تر به منظور حفظ ظاهری مشابه با قبل از انجام جراحی برداشتن سینه (ماستکتومی) سینه‌های خود را بازگردانند.

نقش پروتز سینه در زیبایی

دلایل انجام پروتز سینه

یکی از دلایل مهم انجام جراحی پروتز سینه، بازگرداندن احساس، شکل و اندازه پستان پس از انجام جراحی برداشتن بافت سینه است که ممکن است در طول درمان بیماری سرطان پستان بیشتر در زنان رخ دهد. هم چنین در برخی از مناطق جراحی بازسازی و ترمیمی سینه با قیمت‌های گزاف انجام می‌شود که شاید برخی افراد نتوانند هزینه عمل را پرداخت کنند به همین دلیل جراحی پروتز سینه را انتخاب می‌کنند.

برخی از افراد ، استفاده از پروتز پستان را به عنوان یک انتخاب موقت قبل از انجام جراحی بازسازی سینه خواهند داشت. در برخی دیگر از افراد به منظور بزرگ‌تر نمودن اندازه پستان ها این عمل جراحی یعنی قرار دادن پروتز در ناحیه سینه به کار برده می‌شود.

دلایل انجام پروتز سینه

انواع پروتز سینه بر اساس جنس مواد

پروتز سینه در اندازه‌ها، اشکال و رنگ‌های پوستی بسیار متنوع تولید شده و در اختیار جراحان به منظور استفاده قرار داده می‌شود. در دسته‌بندی پروتز‌ها، می‌تواند مواد سازنده آن و هم چنین شکل را در نظر گرفت از این رو دو نوع تقسیم‌بندی برای انواع پروتز سینه خواهیم داشت. در دسته‌بندی پروتز سینه بر اساس مواد سازنده می‌توان گفت به دو دسته سیلیکونی و غیر سیلیکونی تقسیم‌بندی می‌شوند.

1- پروتز سینه سیلیکونی

این دسته از پروتز‌ها از مواد نرمی به نام سیلیکون ساخته شده‌اند. وزن بالای مواد موجب می‌شود تا پروتز پستان سنگین‌تر شده و در نهایت احساس طبیعی‌تری را در فرد ایجاد کند. با توجه به وزن پروتز سینه سیلیکونی، استفاده از آن‌ها می‌تواند به وضعیت بدنی فرد کمک کرده و از افتادن‌شانه‌های او جلوگیری نماید.

2- پروتز سینه غیر سیلیکونی

در این تقسیم‌بندی، پروتز سینه از انواع فوم یا فیبر‌ها ساخته می‌شوند. در این حالت وزن سبک آن موجب می‌شود تا گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به تازگی تحت عمل جراحی سینه در اثر برست کنسر، قرار گرفته‌اند. علاوه بر این به دلیل اینکه می‌توانند با آب کلر یا نمک خیس شوند می‌توانند انتخاب مناسبی برای استفاده در زیر لباس شنا نیز باشند.

انواع پروتز سینه بر اساس جنس مواد

انواع پروتز بر اساس شکل

همان طور که گفته شد، پروتز سینه در انواع شکل‌های مختلف نیز تولید و مورد استفاده قرار داده می‌شود.

1- متقارن

این شکل‌ از پروتز سینه معمولاً به صورت بیضی یا مثلث است که می‌تواند در هر دو سمت چپ یا راست به کار برده شود.

2- قطره اشک

این شکل از پروتز سینه اکثرا برای خانم‌هایی استفاده می‌شود که بافت پستان در ناحیه تحتانی و بیرونی پرتر از بالای نوک سینه آن‌ها است. این نوع نیز می‌تواند در هر دو سینه سمت راست و چپ کاربرد داشته باشد.

3- نامتقارن

بیشترین کاربرد این شکل از پروتز سینه در زنانی است که جراحی وسیعی را طی سرطان سینه انجام داده‌اند که در آن جراح مجبور به برداشتن ناحیه گسترده‌ای از برست بوده است. شکل نامتقارن پروتز سینه دارای اکستنشن‌هایی است که در زیر بازو یا دیواره بالای قفسه سینه قرار می‌گیرند. هر چند افرادی که تمایل داشته باشند سینه‌های درشت‌تری داشته باشند نیز می‌توانند از این نوع استفاده کنند. مشابه با سایر شکل‌ها قابلیت اجرا در هر دو سمت سینه را دارد.

4- شکل سفارشی

همراه با پیشرفت علم روز دنیا و ورود آن به دنیای پزشکی، می‌توان گفت با استفاده از تکنیک اسکنر سه بعدی می‌توان با تصویربرداری سه بعدی از ناحیه قفسه سینه، پروتز سینه را به صورت سفارشی در شکل مناسب ایجاد کرده و بر روی دیواره قفسه سینه منطبق کرد. این نوع می‌تواند هم رنگ با پوست بیمار ساخته شود.

انواع پروتز بر اساس شکل

انواع سبک پروتز سینه

شما می‌توانید متناسب با نوع سبک زندگی و موارد نیاز خود، نوع سبک پروتز سینه را مشخص کرده و مورد استفاده قرار دهید. چهار نوع از سبک پروتز سینه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1- پروتز کامل یا استاندارد

این نوع از پروتز می‌تواند جایگزین یک یا هر دو سینه‌ها بعد از انجام جراحی برداشت سینه یا ماستکتومی باشد. پروتز کامل دارای پشته‌های مختلفی است که به صورت مستقیم بر روی دیواره قفسه سینه‌ای که تمام بافت آن برداشته شده است قرار می‌گیرد. اگر یکی از سینه‌های شما برداشته شده باشد، پروتز کامل یا استاندارد از لحاظ شکل، اندازه و رنگ پوست با سینه دیگر شما تطبیق داده می‌شود.

2- پروتز جزئی یا شکل دار

بیشترین کاربرد آن در قسمت‌هایی از پستان است که در اثر جراحی ماستکتومی برداشته و خالی شده‌اند. از جنس سیلیکون بوده و به منظور پر کردن فضای خالی می‌تواند به صورت جزئی استفاده شود.

3- پروتز صدفی یا پوسته

هرگاه پس از انجام ماستکتومی یکی از سینه‌ها از دیگری کوچکتر باشد، پوسته نرم سیلیکونی بر روی سینه کوچک‌تر قرار داده می‌شود تا با سینه بزرگتر برابری کند. در واقع به منظور ایجاد تقارن در سینه‌ها پس از انجام جراحی برداشتن سینه استفاده می‌شود.

4 – پروتز چسبنده

همان طور که از نامش مشخص است، استفاده از آن به نحوی است که به صورت مستقیم بر روی بافت قفسه سینه چسبانده می‌شود. اغلب خانم‌هایی که نمی‌خواهند پس از عمل از سوتین‌های حمایتی استفاده کنند، این نوع پروتز را انتخاب می‌کنند.

انواع سبک پروتز سینه

نحوه اجرای پروتز سینه

برای قراردادن پروتز سینه، جراح متخصص پس از انجام معاینات لازم و انجام آزمایش‌ها، نوع برش و پروتز مورد نیاز را مشخص می‌کند.

پس از انجام بیهوشی عمومی، برشی را در اطراف ناحیه آرئول (هاله قهوه‌ای رنگ دور نوک سینه) ایجاد کرده و در امتداد سینه ادامه می‌دهد و سپس پروتز را در قسمت مشخص شده قرار می‌دهد. در پایان محل جراحی را با کمک بخیه یا نوار جراحی می‌بندد.

نحوه اجرای پروتز سینه

عوارض و خطرات جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه به دلیل اینکه یک نوع عمل جراحی با بیهوشی عمومی است می‌تواند دارای خطرات و عوارضی باشد. انتخاب مرکز درمانی معتبر به همراه کادر درمان و تیم مراقبت پزشکی مجرب به شما کمک می‌کند تا با کمترین میزان عوارض، جراحی پروتز سینه را انجام دهید.

تیم پزشکی ما در کلینیک ماه با اجرای مراقبت‌های لازم قبل، حین و بعد از عمل جراحی به شما کمک می‌کنند تا با کمترین میزان عوارض، سینه‌های خود را بازسازی کنید. برخی از عوارض عبارتتد از:

  • عفونت و خونریزی
  • ایجاد بافت اسکار در ناحیه برش خورده
  • عدم تقارن بین سینه‌ها
  • ایجاد تغییر و یا از بین رفتن حس در سینه‌ها
  • وارد شدن آسیب به بافت داخلی قفسه سینه و ایجاد نکروز
  • تجمع مایع خونی در رگ‌های عمقی و ایجاد عوارض قلبی و ریوی در فرد
  • پارگی یا نشتی پروتز
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه

همانطور که قید شد احتمال بروز این عوارض با انتخاب مناسب بسیار کاهش می یابد.

عوارض و خطرات جراحی پروتز سینه

تکنیک‌های مراقبت از پروتز سینه

در حالت کلی شما باید مانند پوست خود از پروتز سینه مراقبت کنید تا بتواند چندین سال دوام بیاورد. انتخاب جراح مجرب و آگاه به شما کمک می‌کند تا توصیه‌های مراقبتی از نوع خاص پروتز را در اختیار شما قرار دهد.

تیم جراحان ما در کلینیک ماه در تمامی مراحل به عنوان پزشک و حامی در کنار شما هستند تا بتوانید جراحی پروتز سینه خود را بدون نگرانی انجام دهید.
برای نگهداری و مراقبت از پروتز سینه لازم است تا نکاتی را رعایت نمایید:

  • در صورت استفاده از پروتز سینه سیلیکونی هر روز آن را با آب گرم و صابون با دست بشویید و با حوله خشک کنید.
  • عدم استفاده از پروتز‌های سیلیکونی در حین شنا یا وان آب گرم، زیرا موجب شکسته و نازک شدن سیلیکون شده و میزان چسبندگی آن کاهش می‌یابد.
  • پروتز‌های غیر سیلیکونی را می‌توانید در هنگام شنا و جکوزی نیز استفاده کنید. اگر از پروتز چسبنده استفاده می‌کنید از وسایل خاص مراقبتی که برای تمیز نمودن آن‌ها تولید شده‌اند حتماً استفاده کنید.
  • هرگاه از پروتز خود استفاده نمی‌کنید آن را در داخل جعبه مخصوص خود نگهداری نمایید.
  • به منظور محافظت از پروتز خود در برابر آسیب مراقب باشید تا سیلیکون با‌اشیاء نوک تیز مانند سنجاق برخورد نکند.
  • چنانچه پروتز شما دچار پارگی و نشتی شد می‌تواند آن را به صورت موقت با یک گچ چسبنده ببندید تا در اسرع وقت به پزشک جراح خود مراجعه نمایید.

تکنیک‌های مراقبت از پروتز سینه

هزینه انجام پروتز سینه

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند در تعیین قیمت پروتز سینه تأثیر داشته باشند. موقعیت جغرافیایی مرکز درمانی یا کلینیک زیبایی، دستمزد جراح متخصص، هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌های بیمارستان، بیهوشی، لباس، آزمایش و… که تنها چند پارامتر از عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری جراحی پروتز سینه هستند.
مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده هزینه انجام این عمل زیبایی، نوع، اندازه و شکل پروتز مورد استفاده است. هر چه مواد مودر استفاده در ساخت آن از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، اندازه آن بزرگتر باشد می‌توان گفت هزینه نهایی انجام جراحی پروتز سینه نیز افزایش می‌یابد.

با این حال در برخی موارد که به منظور درمان و بازگرداندن حالت طبیعی سینه پس از جراحی ماستکتومی، جراحی پروتز سینه انجام شود، برخی از بیمه‌ها مقداری از هزینه آن را صرفاً بخاطر بحث درمانی آن پرداخت خواهند کرد.

هزینه انجام پروتز سینه

یادداشتی از کلینیک ماه

جراحی پروتز سینه یکی از تکنیک‌های زیبایی و درمانی در ناحیه سینه است. بیشتر مخاطبین این جراحی، بانوانی هستند که پس از انجام جراحی ماستکتومی (برداشتن سینه به صورت کامل یا جزئی) بخشی از سینه یا هر دو سینه‌های خود را کامل از دست داده‌اند. در حالت کلی جراحی پروتز سینه به منظور بازگرداندن شکل، اندازه و حس طبیعی سینه در این افراد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلینیک ماه یکی از مراکز درمانی تهران بزرگ است که با بهره‌مندی از جراحان متخصص و محیطی کاملاً بهداشتی به صورت حضوری و آنلاین از طریق اپلیکشین‌های فضای مجازی آماده ارائه خدمات پزشکی در زمینه جراحی پروتز سینه به شما عزیزان است.
اپلیکیشن واتساپ : 09126846916
اپلیکیشن اینستاگرام: mah.laser.surgery@

سوالات متداول جراحی پروتز سینه

بعد از گذشت چند سال از جراحی پروتز سینه، نیازی به تعویض پروتز می باشد؟

خیر، در جراحی پروتز سینه، پروتز های استفاده شده ماندگاری بالایی داشته و نیازی به تعویض مجدد نیست.

بعد از جراحی پروتز سینه، مشکلی در شیردهی پیش می آید؟

خیر، جراحی پروتز سینه تأثیری بر روی شیردهی ندارد.

آیا بعد از جراحی پروتز سینه، نیازی به استفاده از سوتین مخصوص هست؟

بله، بعد از جراحی پروتز سینه تا ۸ هفته پس از آن باید از سوتین مخصوص استفاده کرد.

آیا جراحی پروتز سینه سرطان زا است؟

خیر. پروتز سینه باعث ایجاد سرطان در انسان نمی شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
دکتر بهمن ادهم
دکتر بهمن ادهم

متخصص پوست ، مو و زیبایی صورت از کانادا

مقالات مرتبط

لیپولیز ران

لیپولیز ران

همه چیز درباره لیپولیز ران روش لاغری با لیپولیز یکی از روش های لاغری است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه مردم قرار

ادامه مطلب »

2 دیدگاه دربارهٔ «جراحی پروتز سینه»

    1. سلام و وقت بخیر
      بله بعد از پروتز سینه هیج مشکلی برای شیردهی وجود ندارد. در ارتباط با سئوال دومتون هم تحت هیچ شرایطی مواد پروتز سینه به شیر مادر نشت پیدا نمیکنه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *