آیا لیزر برای از بین بردن لک های پوست صورت مفید است؟

لیزر درمانی لک های پوست صورت

لک‌های ایجاد شده بر روی پوست صورت بسته به عوامل متعددی مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و افزایش سن به وجود می‌آیند. وجود لک‌ها تا مقدار زیادی می‌توانند بر روی زیبایی افراد تأثیرگذار باشند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن لک‌های پوست صورت وجود دارد که بسته به میزان لک و نوع آن می‌توان روش‌های درمانی را انتخاب کرد. زیبایی با لیزر یکی‌ از تکنیک‌های از بین بردن لک های پوست صورت است.

لیزر لک‌های پوست صورت

لک های پوستی یا کک و مک های قهوه ای رنگ هنگامی بر روی پوست ایجاد می‌شوند که تعداد زیادی ملانین توسط پوست تولید شود. برخی از افراد تنها به لحاظ جنبه‌های زیبایی در صدد آن هستند تا بتوانند این لک‌ها را درمان کنند. رنگ لکه‌ها از قهوه‌ای روشن تا تیره بسته به رنگ پوست فرد می‌تواند متفاوت باشد. در تمامی قسمت‌های بدن می‌توان این لک‌ها را مشاهده کرد.

عوام ایجاد لک‌های صورت عبارت‌اند از:

  • آفتاب سوختگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی
  • تأثیرات هورمون‌های بدن
  • مصرف دارو
  • التهابات پوستی
  • زخم و یا جای آکنه
  • بیماری‌های خاص مانند دیابت
  • تحریک پوست در اثر استفاده مواد آرایشی و بهداشتی

لیزر درمانی از شیوه‌های مؤثر برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای صورت به شمار می‌رود. دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به آرامی و به طور مؤثر رنگدانه‌های ناخواسته را از پوست صورت پاک کنند.

لیزر درمانی لک های پوست صورت به چه عوامل بستگی دارد؟

  • نوع سیستم لیزر مورد استفاده برای درمان لک‌های صورت
  • شدت لکه‌های ایجاد شده
  • نوع پوست
  • رنگ پوست

نوع دستگاه لیزر مورد استفاده

بدون در نظر گرفتن نوع خاصی از سیستم لیزر به کار برده شده، تمامی لیزر‌ها با هدایت اشعه نور تابیده شده از دستگاه به لایه‌های سطحی و نواحی زیر پوست لک‌ها نفوذ کرده و موجب از بین رفتن لک‌ها می‌شوند. از جمله تأثیراتی که لیزر بر پوست و لایه‌های زیرین آن می‌گذارد، افزایش تولید کلاژن و سایر عوامل در تولید سلول‌های تازه زیرپوستی است.

به کار بردن لیزر به منظور از بین بردن لکه‌های روی صورت با تسریع چرخش سلولی پوست انجام می‌شود تا بتوان لک‌های تیره ایجاد شده را به طور مؤثر از روی پوست پاک کرد. برای استفاده از لیزر در درمان لک‌های صورت باید توجه داشت تمامی دستگاه‌ها قابلیت کاربردی برای انواع رنگ پوست را ندارند. تعداد زیادی از دستگاه‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که انرژی لیزر باعث تولید ملانین لازم در پوست‌های تیره یا حتی رنگ متوسط نمی‌شوند، در نتیجه روش های مختلف برای جوانسازی پوست صورت با دستگاه های مختلف وجود دارد که دستگاه لیزر یکی از آنهاست.

لیزر درمانی لک های پوست صورت

شدت لک های ایجاد شده روی پوست

در روش لیزر درمانی، نوری به سطح پوست ساطع می‌شود که توسط سلول‌های تیره پوست جذب می‌شود. هر چه سلول پوست تیره‌تر باشد میزان انرژی جذب شده بیشتر خواهد بود و همین امر باعث از بین رفتن آن سلول خاص می‌شود. در نهایت سلول‌های مرده پوست به سمت بالای پوست حرکت کرده و به صورت پوسته پوسته ظاهر می‌شوند. همراه با پوسته پوسته شدن، لک‌های تیره صورت نیز از بین ‌می‌روند.

این کار هیچ آسیبی به سلول‌های پوستی اطراف ناحیه مورد نظر وارد نمی‌کند. زیرا بقیه نواحی دارای رنگدانه‌های تیره نبوده و به همین علت هیچ انرژی لیزری را که متناسب با لک‌ها با طول موجب معین شده تابیده می‌شوند را دریافت و جذب نمی‌کند.

نوع پوست

دقت داشته باشید هرچند فرایند لیزر درمانی می‌تواند تأثیر به سزایی در از بین بردن لک‌های صورت داشته باشد اما با توجه به اینکه افراد به صورت روزانه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، لازم است برای حفظ نتیجه درمان و ماندگاری آن به صورت مداوم از ضد آفتاب مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

رنگ پوست

با توجه به اینکه لیزر قابلیت شناسایی پوست معمولی و نقطه تیره را دارد، این درمان برای انواع پوست‌های روشن بسیار عالی عمل می‌کند. در پوست‌های تیره‌تر می‌توان از لایه بردار‌های شیمیایی به جای لیزر استفاده کرد. لیزر درمانی برای افرادی که دارای پوست تیره هستند از ایمنی پایین‌تری برخوردار است.

نکاتی درباره لیزر لک های پوست صورت

 

  1. حداقل دو هفته قبل از انجام لیزر از قرار گرفتن در برابر نور خورشید محافظت نشده پرهیز کنید.
  2. از هیچ گونه روش‌های لایه‌برداری خشن مانند استفاده از مواد شیمایی و رتینول‌ها استفاده نکنید. زیرا در این حالت پوست تحریک شده و در نتیجه موجب عقب افتادن جلسات لیزر خواهد شد.
  3. قبل از انجام لیزر برای کاهش درد و سوزش از یک کرم بی‌حس کنده استفاده کنید.

یادداشتی از کلینیک زیبایی ماه
افراد در سنین مختلف با هر نوع جنسیتی می‌توانند در معرض ابتلا به لک‌های صورت قرار گیرند. عوامل متعددی از جمله تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و یا وسایل محافظتی، افزایش سن و… در ایجاد لک‌های صورت تأثیرگذار هستند. لیزر یکی از تکنیک‌های از بین بردن لک‌های صورت است که با کمک اشعه نور تابیده شده به حذف آن‌ها و زیبایی ظاهر افراد کمک می‌کند.

نوع دستگاه لیزر در روند درمان لک های پوست صورت تأثیر به سزایی دارد. کلینیک زیبایی ماه با استفاده از بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و دستگاه‌های لیزر به شما کمک می‌کند تا بتوانید با کمترین میزان عوارض و به راحتی، لک‌های صورت خود را درمان کنید.

منابع:

  1. epiphanydermatology.com
  2. healthline.com
  3. prizantderm.com
  4. aad.org
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دکتر بهمن ادهم
دکتر بهمن ادهم

متخصص پوست ، مو و زیبایی صورت از کانادا

مقالات مرتبط

لیپولیز ران

لیپولیز ران

همه چیز درباره لیپولیز ران روش لاغری با لیپولیز یکی از روش های لاغری است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه مردم قرار

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *