ژنیکوماستی چیست ؟

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی چیست؟ ژنیکوماستی یک اختلال شایع در مردان است. در حالت کلی این بیماری به عنوان تکثیر خوش‌خیم بافت غده سینه در آقایان تعریف می‌شود. ایجاد این اختلال در بین نوزادان و نوجوانان پسر و مردان شایع است. درمان آن موجب به حداقل رساندن مشکلات روحی، روانی و به خصوص جسمی و فیزیکی در افراد می‌شود. ژنیکوماستی علاوه بر عوامل ژنتیکی می‌تواند در اثر عوامل غیر فیزیولوژیک و سبک زندگی فرد نیز به وجود آید.

ژنیکوماستی در آقایان

شاید شما هم در اطراف خود مردانی را با سینه‌های درشت و به صورت ناهماهنگ با اندامشان دیده باشید. هرچند سینه مرد بالغ حاوی مقداری بافت چربی و غده است اما در برخی موارد همراه با افزایش سطح استروژن و پروژسترون در فرد، امکان تکثیر به وجود می‌آید. ژنیکوماستی در اثر عوامل فیزیولوژیک و غیر فیزیولوژیک در زمان ایجاد اختلال استروژن نسبت به تستوسترون در مردان به وجود آمده و بافت غده سینه را تکثیر می‌کند.

به طور کلی، این بیماری یک مشکل جدی نیست که نتوان آن را درمان کرد اما کنار آمدن با این اختلال به خصوص در مردان دشوار بوده و زمینه ساز مشکلات روحی و روانی در این قشر خواهد شد. در برخی موارد آقایان با توجه به رشد بی‌اندازه سینه‌های خود در این ناحیه احساس درد و ناراحتی دارند. ژنیکوماستی ممکن است خود به خود از بین برود اما اگر این مشکل ادامه‌دار باشد باید به جراح متخصص مراجعه کنید.

اختلال به وجود آمده می‌تواند به اندازه یک دکمه در زیر نوک سینه مشاهده شود و می‌توانید آن را به صورت یک توده سینه مشاهده کنید که در صورت لمس ناحیه آن را احساس کنید. وجود این توده‌ها و یا بزرگ شدن آن‌ها می‌تواند در یکی یا هر دو بافت سینه ایجاد شود.

بیشتر بدانید: آیا می دانید هزینه های جراحی زیبایی سینه چقدر است؟

ژنیکوماستی در آقایان

اقایان از چه زمانی دچار ژنیکوماستی می‌شوند؟

بیماری ژنیکوماستی می‌تواند در دوره‌های مختلف زندگی فرد ایجاد شود. سه دوره تولد، بلوغ و بزرگسالی از مهم‌ترین دورانی است که آقایان به این اختلال بزرگ شدن سینه دچار می‌شوند.

تولد

تعداد زیادی از نوزادان پسر دارای سینه‌های بزرگ هستند. این وضعیت به میزان سطح استروژن مادر بستگی دارد. این مورد معمولاً در عرض چند هفته از بین می‌رود.

بلوغ

پسران نوجوانی هستند که درجاتی از بزرگ شدن سینه را دارند. عوامل متعددی مانند ایجاد نوسانات هورمونی مانند افت تستوسترون و بالا رفتن مقدار استروژن باعث رشد بافت در ناحیه پستان می‌شود. این وضعیت با تنظیم شدن سطح هورمون‌ها بهبود پیدا می‌کند. فرایندی که بین شش ماه تا دو سال به طول می‌انجامد.

بزرگسالی

ایجاد اختلال در رشد بافت سینه در مردان بالای ۵۰ سال شایع‌تر است. با افزایش سن، مقدار تستوسترون کمتری در بدن تولید می‌شود، علاوه بر این افزایش سن و وزن موجب می‌شود تا چربی بدن بیشتری تولید شود که همین عامل تحریک تولید استروژن و رشد بافت سینه را شامل می‌شود.

دلایل ایجاد ژنیکوماستی چیست؟

فاکتور‌های مختلفی می‌توانند در ایجاد اختلال و بیماری ژنیکوماستی ( بزرگ شدن پستان در آقایان) تأثیرگذار باشند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

دلایل ایجاد ژنیکوماستی چیست؟

• عدم تعادل بین هورمون‌های استروژن و آندروژن
  • تولید بیش از حد استروژن و مقدار کم تستوسترون
  • اضافه وزن، چاقی و وجود چربی در بافت سینه
  • نارسایی کلیوی
  • استفاده از دارو‌های خاص، مکمل‌ها و دارو‌های غیر قانونی
  • و وجود برخی تومور‌ها که موجب تغییر در مقدار هورمون‌های مردانه و زنانه می‌شود.
  • پرکاری تیروئید

جهت کسب اطلاعات درباره جراحی زیبایی پستان، مقاله مورد نظر را بیشتر مطالعه نمایید.

علائم و نشانه‌های وجود ژنیکوماستی

ژنیکوماستی مانند هر بیماری دیگری با علائم و نشانه‌هایی آشکار می‌شود که فرد متوجه وجود اختلال و بیماری در ناحیه پستان می‌شود. در صورت ادامه‌دار شدن این علائم، بیمار موظف است تا به موقع به پزشک معالج مراجعه نماید.

• احساس درد به ویژه در نوجوانان
  • ایجاد تورم در ناحیه بافت سینه
  • ایجاد حساسیت در سینه‌ها
  • حساسیت نوک پستان با مالش به لباس
  • خارج شدن ترشحات از یک یا هر دو سینه

علائم و نشانه‌های وجود ژنیکوماستی چیست؟

نحوه تشخیص ژنیکوماستی

چنانچه علائم و نشانه‌های گفته شده را در خود مشاهده کردید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا موارد دیده شده را ارزیابی کرده و شما را مورد معاینه فیزیکی قرار دهد. معاینه فیزیکی انجام شده شامل ارزیابی قد، وزن معاینه سینه‌ها، اندام تناسلی، کبد، غدد لنفاوی و تیروئید است. علاوه بر این در برخی موارد نیاز است تا آزمایش خون را برای برسی سطح هورمون خود بدهید.

انجام سونوگرافی برای مشاهده تصاویر دقیق از میزان رشد بافت ناحیه سینه و هم چنین ماموگرافی برای بررسی رشد یا تغییرات غیر عادی در پستان‌ها لازم و ضروری است. با انجام این دو فرایند می‌توان توده‌های سینه ایجاد شده در اثر ژنیکوماستی را به سرعت تشخیص داده و روش‌های درمانی مناسب را در پیش گرفت.

*همه آنچه باید درباره جراحی کوچک کردن سینه بدانید!

نحوه تشخیص ژنیکوماستی

روش‌های درمانی ژنیکوماستی

اغلب موارد ابتلا به این اختلال هورمونی در آقایان در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. این وضعیت معمولاً بدون درمان به خودی خود بین شش ماه تا دو سال رفع می‌شود. اگر استفاده از داروی خاصی موجب رشد بی‌رویه سینه در آقایان شده است ممکن است لازم باشد مصرف آن دارو را قطع کنید تا مشکل برست برطرف شود. چنانچه این اختلال در اثر عارضه یا بیماری دیگری به وجود آمده باشد نیاز است تا بیماری درمان شود.

به هر حال یکی از شیوه‌های درمانی برای ژنیکوماستی در مردان که علت تشکیل آن خارج از موارد ذکر شده در بالا است، استفاده از روش هورمون درمانی است. در برخی موارد نادر که به دلایل مختلف مانند مدت زمان طولانی ابتلا به بیماری و هم چنین عدم دریافت پاسخ مناسب از شیوه‌های درمانی دیگر، به منظور رفع مشکل و ناراحتی با کمک جراحی اقدام به برداشتن بافت اضافی سینه می‌کنند.

روش‌های درمانی ژنیکوماستی

یادداشتی از کلینیک زیبایی ماه

یکی از اختلالات شایع در آقایان، بزرگ شدن و رشد بی‌رویه بافت سینه آن‌ها است که با نام علمی ژنیکوماستی شناخته می‌شود. علائم و نشانه‌هایی از جمله درشت شدن پستان، احساس درد در ناحیه نوک سینه و پیدایش توده‌های کوچک در قسمت زیرین ناحیه نامبرده شده به شما در تشخیص این بیماری کمک شایانی می‌کند. هر چند بدون انجام آزمایش‌های هورمونی، خون، سونوگرافی و ماموگرافی نمی‌توان به طور قطع وجود ژنیکوماستی را تأیید کرد.

روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن این اختلال وجود دارد از جمله جراحی و هورمون درمانی که در مراکز مختلف انجام می‌شود. شما می‌توانید در صورت مشاهده هر یک از علائم، به صورت حضوری و غیر حضوری با پزشکان متخصص ما در کلینیک زیبایی ماه ارتباط برقرار نمایید تا شما را در درمان آن راهنمایی کنند.

اپلیکیشن واتساپ : 09126846916
اپلیکیشن اینستاگرام: dr.bahman.adham@

سوالات متداول ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی یک بیماری شایع است که منجر به بزرگ شدن بافت سینه در آقایان می‌شود.

اقایان از چه زمانی دچار ژنیکوماستی می‌شوند؟

تولد
بلوغ
بزرگسالی

درمان ژنیکوماستی چگونه انجام می شود؟

درمان ژنیکوماستی به روش تخلیه بافت چربی و کاهش پوست سینه انجام می شود.