بیماری بواسیر

بواسیر یا هموروئید که به آن توده نیز گفته می‌شود، رگ‌های متورم در مقعد و پایین راست‌روده هستند، شبیه رگ‌های واریسی. بواسیر می‌تواند در داخل راست‌روده یا در زیرپوست اطراف مقعد ایجاد شود. تقریباً از هر چهار بزرگسال سه نفر به بواسیر دچار می‌شوند.

 

دوره نقاهت: 7 روز

نوع بی حسی: موضعی

 

انواع بواسیر

بواسیر به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می‌شود. بواسیر خارجی که در اطراف دهانه مقعد ایجاد می‌شود و بواسیر داخلی نیز ملتهب شدن رگ درون کانال مقعدی است. گاهی ممکن است بیمار هر دو حالت را همزمان داشته باشد. در ادامه به توضیح بیشتر انواع هموروئید می‌پردازیم.

بواسیر داخلی: بواسیر داخلی همانطور که از اسمش پیداست در داخل مقعد به وجود می‌آید و معمولاً درد و ناراحتی را با خود به همراه نخواهد داشت. زمانی که فرد دچار بواسیر داخلی شده باشد در هنگام خروج مدفوع به دلیل تماس سطح مقعد با مدفوع، رگ متورم شده آسیب دیده و مدفوع همراه با خونریزی خارج می‌شود. درد و خارش هنگام بیرون آمدن رگ‌های متورم شده به دلیل فشار بیش از حد هنگام خروج مدفوع از دیگر علائم این نوع از بواسیر می‌باشند .

بواسیر خارجی: بواسیر خارجی وقتی علائم ایجاد می‌کند که یک لخته خون به طور ناگهانی در یکی از رگ‌های دهانه مقعد تشکیل شود. این عارضه نیز به عنوان «بیماری بواسیر خارجی یا ترومبوز» شناخته می‌شود. این لخته خون منجر به یک توده خارجی محکم به رنگ آبی تیره می‌شود که ممکن است باعث ایجاد دردِ مقعد و در برخی مواقع خونریزی در بین حرکات روده در هنگام اجابت مزاج شود.

انواع بواسیر​ داخلی و خارجی
انواع بواسیر​ داخلی و خارجی

علائم هموروئید یا بواسیر

برای تشخیص قطعی هموروئید باید به موارد زیر توجه داشته و سریعا به متخصص جراحی مراجعه کنید.

  • خونریزی: اولین و شایعترین علامت همورویید خونریزی بدون درد است. این نوع خونریزیاز علایم همورویید داخلی است. خون ممکن است به صورت رگه هایی در اجابت مزاج دیده شود یا بعد از اجابت مزاج به مقدار کم چکه کند. بیماری که با خونریزی مراجعه میکند خصوصا بیماری که ذکر می کند خون با مدفوع  مخلوط است باید از نظر تمام علتهای خونریزی مقعد بررسی شود.
  • توده: دومین علامت بیرون زدن بالشتک های هموروییدی از مقعد است
  • درد: سومین علامت درد مقعد است. درد در همورویید درجه ۳ و ۴ داخلی ترومبوزه و نکروزه و همورویید خارجی ترومبوزه دیده میشود.

علایم دیگر شامل ترشح مخاطی، احساس دفع ناکامل، بی اختیاری مدفوع، التهاب و تورم مقعد و خارش مقعد می باشد. نکته ای که در مورد هموروئید می‌توان به آن اشاره نمود، ورزش می‌باشد. ورزش و افزایش سطح فعالیت‌های بدنی باعث جلوگیری از ایجاد یبوست شده و همین امر می‌تواند در کاهش بروز هموروئید بسیار مؤثر باشد .

علت بیماری بواسیر

عواملی که می‌توانند منجر به بروز هموروئید شوند عبارتند از :

  • فشار آوردن زیاد به مقعد و قسمت تحتانی روده هنگام دفع مدفوع
  • نشستن طولانی مدت برای دفع مدفوع که باعث متورم شدن رگ‌ها می‌شود.
  • نگه داشتن بیش از حد مدفوع در داخل معده و ایجاد یبوست شدید
  • اسهال شدید به دلایل مختلف
  • اضافه وزن و چاقی که باعث ایجاد فشار بر روی مقعد در هنگام دفع مدفوع می‌شود.
  • آمیزش مقعدی که متأسفانه امری رایج و نادرست می‌باشد.
  • بارداری
  • استفاده از رژیم غذایی که در آن هیچ گونه مواد فیبری موجود نمی باشد.
علت بیماری بواسیر
بررسی علت بیماری بواسیر

رژیم غذایی برای هموروئید

یک رژیم پر فیبر مهمترین راه درمان همورویید است. رژیم غذایی هموروئید شامل سبزی، میوه تازه، حبوبات، نان سبوسدار، برنج قهوه ای، آجیل، دانه ها و عدس می باشد . همچنین در رژیم غذایی همورویید باید دقت کنید که از خوردن غذاها و خوراکی هایی که منجر به کم آبی بدن و یبوست می شوند اجتناب کنید. خوردن برنج و نان سفید و غذاهای فست فود منجر به بروز یبوست و در نهایت بروز هموروئید میشود. نوشیدن قهوه و چای به دلیل ادرار آور بودن منجر به بروز کم آبی و در نهایت بروز یبوست می شود .

درمان بواسیر

درمان های خانگی هموروئید

یکی از روش های درمان خانگی هموروئید، خوردن فندق می باشد. فندوق خاصیت ضد حساسیت و ضد خارشی دارد و به راحتی می تواند التهاب های طبیعی بدن شما را بهبود ببخشد.

استفاده از حمام آب گرم، حمام آب گرم می توانید درد های ناشی از بیماری هموروئید را ارام کرده و در طولانی مدت باعث از بین رفتن آنها شود. هرچند که استفاده از حمام آب گرم به تنهایی نمی تواند یک گزینه درمانی کامل باشد اما در روند بهبود سلامتی شخص بیمار شده کم اثر نیست.

استفاده از کمپرس های یخ منجمد ، یخ درد را تسکین می دهد . هر گاه که احساس کردید درد ناحیه مقعدتان تحریک شده است می توانید مقداری یخ کمپرسی را درون یک کیسه قرار داده و آن را روی ناحیه ورم کرده قرار دهید . حدود 10 الی 15 دقیقه بعد اگر دچار سردی یا لرزش نشدید این کار را تا مادامی ادامه دهید که درد آن به طور کامل حس نشود.

استفاده از دستمال مرطوب به جای دستمال کاغذی (دستمال توالت) ، در هنگام اجابت مزاج به جای استفاده از دستمال توالت کاغذی یا اب کشی مستقیم از دستمال مرطوب استفاده کنید. دستمال مرطوب به قدری خاصیت نرم‌کنندگی و تسکین دهی دارد که حتی بعد از اجابت مزاج اگر دردی تشدید شود فورا آن را خنثی می سازد.

درمان هموروئید با لیزر

درمان هموروئید با لیزر، با تاباندن اشعه لیزر توسط فیبر نوری صورت می گیرد. همه درجات هموروئید با لیزر قابل درمان است.

درمان هموروئید با لیزر
درمان هموروئید با لیزر

مراقبت های بعد از عمل هموروئید با لیزر

  • پس از اولین دفع کمی درد و خونریزی پس از عمل طبیعی است
  • نوشیدن مایعات زیاد و داشتن رژیم غذایی حاوی فیبر می تواند کمک کننده باشد
  • ترمیم بافت مقعد و بهبود هموروئید داخلی پس از عمل مدت 4 تا 6 هفته زمان می برد
  • در صورت داشتن درد زیاد در هنگام دفع می توانید برای کاهش درد قبل و بعد از دفع از بی حس کننده استفاده کنید.
  • پس از جراحی برای کاهش درد به تجویز پزشکتان می توانید از برخی از آنتی بیوتیک ها مانند مترونیدازول استفاده کنید.
  • به هنگام دفع و به منظور کاهش فشار به ناحیه از ملین ها استفاده کنید و 2 تا سه هفته بعد از جراحی برای معاینه مراجعه کنید.

مرکز جراحی ماه درمان از جمله بهترین مراکز درمان بیماری هموروئید می باشد. شما می‌توانید به صورت حضوری و غیر حضوری طی برگزاری جلسه مشاوره رایگان جهت عمل بیناری هموروئید، درمان خود را شروع کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]