چگونه از خونریزی هموروئید جلوگیری کنیم؟

چگونه از خونریزی هموروئید جلوگیری کنیم

بیماری هموروئید یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که هر فرد در طول زندگی خود حداقل یک بار به آن مبتلا شده است. این بیماری مربوط به دستگاه گوارشی می‌تواند به صورت یک مشکل موقت بوده و با درمان‌های خانگی برطرف شود و در برخی موارد می‌تواند به صورت مزمن و حاد ادامه‌دار شده و در مواردی با خونریزی شدید همراه باشد.

بواسیر چیست ؟ (هموروئید)

چگونه از خونریزی هموروئید جلوگیری کنیم

راه‌های جلوگیری از خونریزی هموروئید

داشتن خونریزی یکی از علائم مشترک بین دو نوع هموروئید داخلی و خارجی است. خونریزی می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود اما یکی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد خونریزی در بیماری هموروئید یا بواسیر، زور زدن و وارد کردن فشار بیش از اندازه به مقعد و کانال‌های راست روده در هنگام اجابت مزاج است.

راه‌های جلوگیری از خونریزی هموروئید
از جمله دلایل خونریزی هموروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. هرگاه هموروئید‌های ملتهب و متورم شده تحت فشار بیش از اندازه قرار می‌گیرند، سطح آن دچار آسیب شده و خونریزی شروع می‌شود.
  2. در برخی موارد به دلیل وجود یبوست و مدفوع خشک و سفت هنگام دفع آن مسیر خارج شدن از مقعد دچار خراشیدگی شده و در نهایت خونریزی اتفاق می‌افتد.
  3. در مواردی نیز به دلیل فشار ناشی از تجمع خون، هموروئید‌های تشکیل شده می‌توانند باز شده و در اثر ترکیدن خونریزی قابل توجهی را ایجاد کنند.

روش‌های مختلفی برای درمان خونریزی هموروئید وجود دارد که با کاهش میزان التهاب و از بین بردن آسیب‌های وارد شده به بافت متورم در ناحیه مقعدی از خونریزی جلوگیری کرده و آن را درمان می‌کنند.

• نشستن در حمام آب گرم و نمک اپسوم
  • استفاده از دستمال مرطوب برای تمیز کردن ناحیه مقعد به جای دستمال خشک
  • نشستن بر روی کیسه‌های یخ به منظور کاهش درد و ناراحتی
  • نوشیدن مایعات زیاد و هیدراته کردن بدن برای تولید مدفوع نرم‌تر
  • مصرف مواد غذایی غنی از فیبر در طول روز
  • افزایش فعالیت بدنی و جلوگیری از نشستن‌های طولانی مدت
  • استفاده از دارو‌های مسکن مانند بروفن
  • به کار بردن شیاف یا نرم‌کننده‌های مدفوع

برای درمان هموروئید به چه متخصصی مراجعه کنیم

همورئید‌های خونی در اثر وارد شدن فشار به ورید‌های متورم و ملتهب در داخل و اطراف مقعد تشکیل می‌شوند. خونریزی همراه با درد و ناراحتی از جمله علائم هموروئید در دو نوع داخلی و خارجی است.

استفاده از غذا‌های فیبردار یا مکمل‌های حاوی فیبر، استحمام با آب گرم، استفاده از کرم و شیاف‌های نرم‌کننده مدفوع و… از جمله روش‌های جلوگیری از خونریزی هموروئید است.
شما می‌توانید در صورت بروز بیماری هموروئید و داشتن خونریزی شدید با کارشناسان پزشکی با تجربه و کارآزموده ما در کلینیک ماه یک جلسه مشاوره رایگان داشته باشید. در صورت ادامه‌دار شدن بیماری، جراحان متخصص کلینیک ماه به شما کمک می‌کنند تا با کمک تجهیزات پیشرفته مشکل خود را درمان کنید.