لیپو غبغب

لیپو غبغب یا همان لیپوماتیک غبغب که در اصطلاح پزشکی از آن با عنوان لیپوماتیک ساب‌ منتال یاد می‌شود، یک نوع جراحی پلاستیک است که می‌تواند به کمک امواج فرانبفش و مکش دستگاه لیپوماتیک، چربی اضافی را از ناحیه چانه، خط فک و گردن حذف کند.

چربی تجمع‌یافته در ناحیه زیر چانه و گردن با رژیم گرفتن و ورزش کردن به‌راحتی از بین نمی‌رود. پس اگر برای کاهش وزن سخت تلاش کرده‌اید، باز هم نیاز به انجام جراحی زیبایی مانند لیپو غبغب دارید.

در حال حاضر لیپو غبغب سریع‌ترین، کارآمدترین و ماندگارترین روش برای بهبود ظاهر ناحیه گردن و زیر چانه است. گاهی جراح این روش را با جراحی کاشت چانه یا لیفت گردن ترکیب می‌کند تا کانتور نواحی فک و گردن بارزتر شود. در ادامه به جزئیات بیشتری از آن اشاره خواهیم کرد.

لیپوماتیک غبغب

لیپوماتیک غبغب چیست؟ عمده افرادی که چاق هستند، دچار غبغب نیز خواهند شد چرا که چربی های اضافی تنها به دنبال این هستند که در هر جای بدن رسوب کنند و وقتی تمام ظرفیت بدن پر شده باشد، به سراغ نواحی خالی مانند زیر چانه در ناحیه گردن خواهند رفت. در نتیجه رسوب چربی در این قسمت منجر به تشکیل غبغب میگردد. جدای از اینکه چنین افرادی باید رژیم غذایی مناسب داشته و به طور منظم ورزش کنند، میتوانند با عمل لیپوماتیک غبغب در عرض یک روز، با این چربی های انباشته در گردن خداحافظی کنند.

دوره نقاهت 1 هفته
نوع بی حسی موضعی

 

چه کسانی امکان انجام جراحی لیپو غبغب را دارند؟

از نظر جراحان پلاستیک و زیبایی، افراد سالم زیر 30 سال بهترین گزینه برای انجام جراحی لیپو غبغب هستند. زیرا با افزایش سن و رسیدن به سن 40 سال، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و علاوه‌بر جراحی کم‌تهاجمی لیپو، ممکن است نیاز به انجام جراحی باز برای برداشتن پوست اضافی و لیفت پوست گردن نیز باشد.

از آنجایی‌که لیپو غبغب فقط چربی‌های سطحی را حذف می‌کند، انجام آن برای افراد خیلی چاق توصیه نمی‌شود. افرادی‌که تمایل به انجام این روش جراحی دارند باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند و ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی و عروقی یا مشکلات انعقادی درمان‌نشده احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. مطمئنا جراح در جلسه مشاوره پیش از جراحی، همه این نکات را بررسی می‌کند.

نحوه انجام جراحی لیپو غبغب

معمولا این روش در کمتر از یک ساعت و به کمک بی‌حسی موضعی طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1.  هنگامی‌که جراح از بی‌حس شدن پوست مطمان شد، یک برش خیلی کوچک به طول 2 تا 3 میلی‌متر در زیر چانه ایجاد می‌کند. گاهی دو برش دیگر در پشت گوش نیز ایجاد می‌شود.
  2.  از طریق برش‌ها جراح لوله نازک کانولا دستگاه لیپوماتیک را وارد می‌کند تا با تابش امواج فرابنفش بتواند سلول‌های چربی را تخریب کرده و از حالت جامد به مایع تبدیل کند.
  3.  در مرحله آخر یک لوله باریک متصل به خلاء وارد می‌شود تا مایع چربی را تخلیه کند. به‌صورت خیلی ظریف محل برش‌ها بخیه زده می‌شوند.

ممکن است بعد از جراحی لیپو غبغب کمی احساس سبکی سر و سرگیجه کنید. به‌ همین‌ دلیل، بهتر است کسی شما را تا منزل همراهی کند.

مراقبت های قبل از لیپوماتیک غبغب

برای اینکه بتوانید به نتیجه دلخواه از عمل لیپوماتیک ساب‌ منتال رسیده و از سویی دیگر سلامتی بدن بعد از جراحی حفظ گردد، لازم است چند نکته را قبل از شروع کار، مد نظر داشته باشید:

  • توصیه می شود از چند روز قبل، مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات را کنار بگذارید، در غیر اینصورت بدلیل اختلال در خونرسانی، نتیجه خوبی به دست نخواهد آمد.
  • اگر به نوع خاصی از داروها حساسیت دارید، حتما به متخصص اطلاع دهید.
  • در صورتی که از داروهای رقیق کننده و منعقد کننده خون استفاده می کنید، با تایید پزشک متخصص، مصرف آن ها را دو هفته قبل از جراحی لاغری کنار بگذارید.
  • در روز جراحی، لباس دکمه دار بپوشید که مجبور نباشید از ناحیه سر آن را تعویض کنید چون در این صورت به گردن فشار وارد خواهد شد. 

مراقبت‌های لازم بعد از جراحی لیپو غبغب

بروز درد، تورم، قرمزی و کبودی جزئی بعد از جراحی طبیعی است. معمولا این عوارض موقت به‌صورت خود‌به‌خود در کمتر از 5 روز از بین می‌روند. از سایر نکات مراقبتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  در 7 روز اول به‌صورت 24 ساعته از چانه‌بند طبی استفاده کنید و در هفته دوم بستن آن در شب‌ها کافی است. این کار به کاهش تورم و سفت شدن سریع‌تر بافت پوست کمک می‌کند.
  •  سعی کنید 2 تا 3 روز اول بیشتر استراحت کنید. هنگام خوابیدن سر شما باید به‌صورت کاملا صاف قرار بگیرد.
  •  به مدت یک تا دو هفته از انجام فعالیت بدنی شدید و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید. تا زمانی که متخصص توصیه می کند، انجام فعالیت هایی که باعث فشار به غبغب می شود را کنار بگذارید.
  • اکیدا توصیه می کنیم تا مدتی بعد از پیکرتراشی غبغب، مصرف مشروبات الکلی و دخانیات را کنار بگذارید. در ابتدای مقاله ذکر شد که مشروبات الکلی یکی از عوامل تشکیل غبغب به حساب می آیند.
  • وقتی دوش می گیرید، به آرامی زیر گردن را ماساژ دهید تا مایعات داخلی آن خارج شوند.
  • داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده باید به‌طور کامل و طبق برنامه مصرف کنید.

اگرچه شما بلافاصله بعد از عمل متوجه بهبود ظاهر ناحیه غبغب خواهید شد، اما چند هفته طول می‌کشد تا نتاج نهایی نمایان شوند. اگر با وجود گذشت مدت زمان زیادی از عمل لیپو غبغب متوجه شل شدن پوست خود شدید، ممکن است به جراحی لیفت پوست گردن نیز نیاز داشته باشید. حتما با جراح خود در این مورد صحبت کنید.

مزایا و معایب روش لیپو غبغب

از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کم‌عارضه‌ترین و موثرترین روش برای حذف چربی‌های اضافی ناحیه غبغب است.
  •  ازآنجایی‌که جراح از یک لوله بسیار نازک برای حذف چربی‌های اضافی استفاده می‌کند، در مقایسه با جراحی باز، روشی کم‌تهاجمی با حداقل عوارض محسوب می‌شود. با توجه به اینکه دستگاه لیپوماتیک مجهز به یک سیستم ایمنی فعال است و در هنگام برخورد با بافت غیرچربی عملکرد آن متوقف می‌شود. به‌همین‌دلیل، خطر سوختگی، پارگی عروق و غیره بیمار را تهدید نمی‌کند.
  •  اگر بتوانید وزن خود را ثابت نگهدارید، ماندگاری نتایج لیپو غبغب بیش از 10 سال است. معمولا‌ بعد از انجام این روش، احتمال تجمع دوباره چربی حدود 20 تا 30 درصد است.

معایب روش لیپو غبغب عبارتند از:

  •  امکان انجام آن برای همه افراد وجود ندارد.
  •  درصورتی‌که علاوه‌بر تجمع چربی در ناحیه غبغب افتادگی پوست نیز وجود داشته باشد، این روش به تنهایی پاسخگو نیست و برای برداشتن پوست اضافی جراحی باز نیز لازم است انجام شود.
  •  بعد از انجام لیپو غبغب به سرعت نمی‌توان به محل کار یا دانشگاه برگشت. برای بهبودی کامل باید سه تا پنج روز استراحت کنید و تا دو هفته از چانه‌بند استفاده کنید.
  •  احتمال بروز عوارضی مانند عفونت و بی‌حسی بعد از لیپو غبغب وجود دارد.

خطرات احتمالی لیپو غبغب

اگرچه لیپو غبغب خطرات و عوارض کمی دارد، اما اگر به‌صورت حرفه‌ای و بادقت انجام نشود احتمال آسیب به اعصاب صورت و ارگان تیروئید وجود دارد. هم‌چنین ممکن است باعث شود که پوست دو طرف گردن چروکیده یا نامتقارن به نظر برسد. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم در انتخاب جراح پلاستیک خود دقت کنید.
اگر خونریزی، تورم و بی‌حسی محل جراحی بعد از گذشت 3 تا 5 روز برطرف نشد یا بدتر شد، به جراح خود اطلاع دهید. ممکن است درگیر عفونت یا آسیب عصبی شده باشید.

هزینه روش لیپو غبغب

این روش در مقایسه با روش‌های غیرجراحی برای حذف چربی‌های اضافی، گران‌قیمت‌تر است. البته هزینه نهایی آن به عواملی مانند میزان تجمع چربی و افتادگی پوست در ناحیه غبغب، شرایط بالینی بیمار و میزان مهارت جراح بستگی دارد.

ماندگاری پیکرتراشی غبغب

برخی از افرا گمان می کنند تاثیر جراحی لاغری غبغب همیشگی است به این معنا که حتی اگر چاق شوند، غبغب تشکیل نخواهد شد. این تصور کاملا غلط است. به عبارت دیگر ماندگاری لیپوماتیک غبغب تماما به خود شما بستگی دارد. اگر دوباره پرخوری کرده، ورزش کردن را کنار بگذارید و یا سبک زندگی سالم نداشته باشید، چاقی شروع خواهد شد و به دنبال آن باید در انتظار تجمع چربی در گردن و تشکیل غبغب باشید.

دوران نقاهت پیکرتراشی غبغب

بطور کلی جراحی لاغری از جمله عمل های زیبایی است که دوره نقاهت طولانی ندارد. برای مثال اگر عمل لیپوماتیک غبغب را انجام داده اید، تنها چند روز مراقبت کافی است تا بهبودی حاصل شود. اما به این مسئله توجه داشته باشید که تا زمانیکه پزشک توصیه میکند، نباید به ناحیه گردن فشار وارد شود. این احتیاط صرفا برای جلوگیری از برخی عوارض احتمالی لیپوماتیک غبغب است.

سخن آخر

بنابراین، لیپو غبغب یک روش عالی و کم ‎خطر برای بهبود ظاهر زیر چانه و ناحیه گردن است. با این وجود، مشورت با یک جراح پلاستیک باتجربه می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

سوالات متداول لیپو غبغب

دوران نقاهت لیپو غبغب چقدر طول می کشد؟

زمان بهبودی بعد از عمل لیپو غبغب می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما معمولا بین 1 تا 2 هفته تخمین زده می شود.

نتایج لیپو غبغب چقدر ماندگار خواهد بود؟

نتایج نهایی لیپو غبغب، بسته به سبک زندگی و رژیم غذایی شما می تواند سال ها باقی بماند.

آیا بیمه هزینه لیپو غبغب را پوشش می دهد؟

لیپو غبغب جزو روش‌های زیبایی محسوب می‌شود بنابراین بیمه‌ هزینه های این عمل‌ زیبایی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.