جراحی فتق

جراحی فتق یا هرنیا یکی از رایج‌ترین انواع جراحی است. جراحی فتق با هدف برطرف نمودن برآمدگی و بازگرداندن بافت جابجا شده در ناحیه خود انجام می‌شود. به طور مثال قلب و ریه در حفره قفسه سینه قرار گرفته‌اند و کبد و روده‌ها در ناحیه شکم. به دلیل اختلاف فشار بین حفره شکم و سینه، احشا شکمی می‌توانند به داخل ناحیه سینه راه پیدا کنند که به این حالت فتق گفته می‌شود. ورود ارگان‌های شکمی به داخل حفره سینه می‌تواند باعث گیر افتادگی ارگان‌های شکمی باشد که بسیار خطرناک است.

دوره نقاهت  24 ساعت
نوع بی حسی  موضعی

معمولاً فتق به خودی خود بهبود پیدا نمی‌کند و طبق نظر پزشک، جراحی به منظور درمان توصیه می‌شود. مرکز تخصصی لیزر هموروئید با بهره‌مندی از تیم پزشکی ماهر و با تجربه به شما کمک می‌کند تا مشکل فتق یا هرنیا خود را بدون نگرانی برطرف کنید.

فتق چیست؟

فتق نوعی بیماری دیواره شکم است و زمانی رخ می‌دهد که یک عضو، روده یا بافت چربی ضعیف شده و این موجب ایجاد پارگی یا کشیدگی بیش از اندازه ناحیه دیواره شکم یا دیافراگم می‌شود. در برخی موارد فتق به صورت برآمدگی خارجی خود را نشان می‌دهد. همان طور که گفته شد، جابجایی اعضای بدن در اثر وارد شدن فشار به نواحی دیگر می‌تواند فتق را به وجود آورد.

علائم ایجاد فتق یا هرنیا

می‌توان گفت برآمدگی یکی از شایع‌ترین علائم فتق به شمار می‌رود. ایجاد یک توده یا برآمدگی همراه با کمی ناراحتی و درد از رایج‌ترین علائم فتق است. در برخی موارد ممکن است توده یا برآمدگی وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است وقتی دراز می‌کشید این توده از بین برود.

علائم فتق می‌تواند در زمانی که‌ایستاده‌اید، زور می‌زنید یا اجسام سنگین را بلند می‌کنید، بدتر شده و بیشتر خود را نشان می‌دهند. بیشتر فتق‌ها با معاینات فیزیکی توسط پزشک مشخص می‌شوند اما در برخی دیگر که هیچ گونه علائمی ندارد باید از تصویربرداری استفاده شود. برخی از علائم فتق عبارتند از:

• احساس درد و سوزش به خصوص در ناحیه برآمده
  • درد در کشاله ران یا شکم به خصوص هنگام خم شدن یا بلند کردن وسایل
  • احساس سنگینی یا کشیدگی در کشاله ران
  • درد و تورم در ناحیه بیضه در آقایان
  • احساس تهوع و استفراغ
  • دردی که به صورت ناگهانی تشدید می‌شود
  • تغییر رنگ برآمدگی فتق به کبودی و تیرگی
  • عدم توانایی در کنترل مدفوع یا گاز معده

دلایل ایجاد فتق

فتق ممکن است به صورت مادرزادی در نوزادان وجود داشته باشد. اما ممکن است به علت‌های مختلفی در طول زندگی ایجاد شود. در حالت کلی هر چیزی که باعث افزایش فشار به دیواره شکمی شود موجب می‌شود تا فتق یا هرنیا به وجود آید.

ضعف عضلات شکم یا وجود آسیب در دیواره شکم

• وجود فشار داخل شکم
  • فشار زیاد هنگام دفع به علت‌هایی مانند یبوست شدید
  • فعالیت بیش از حد
  • سرفه یا عطسه‌های شدید. به خصوص اگر با سیگار کشیدن همراه باشد
  • بارداری در دفعات زیاد
  • کهولت سن
  • جراحی باز و ایجاد زخم در شکم
  • کیست‌های موجود در بافت شکم
  • اضافه وزن زیاد
  • پروستات بزرگ شده
  • مایع‌های داخل شکم
  • دیالیز قسمت صفاقی
  • تغذیه نامناسب
  • بلند کردن اجسام سنگین

البته ممکن است برخی از افراد نیز بدون هیچ یک از دلایل بالا به انواع مختلف فتق مبتلا شوند. فاکتور‌های دیگری چون زمینه ارثی نیز در ابتلا به این بیماری تأثیرگذار است. همچنین افرادی که در کودکی به فتق مبتلا بوده‌اند، بیشتر در معرض ابتلای دوباره قرار دارند. احتمال ابتلای آقایان نسبت به خانم‌ها هشت برابر بیشتر است.

عوارض فتق

درد و تورم جزء عوارض همیشگی فتق هستند. همچنین اگر بافت ارگانی مانند روده در شکاف فشرده و حبس شود، مشکلات بسیاری برای شما به وجود می‌آورد. حتی ممکن است باعث انسداد روده شود. این موضوع در موارد شدیدتر حتی منجر به مرگ بیمار نیز خواهد شد. در صورتی که فتق بیضه‌های آقایان را درگیر کند، ممکن است توانایی جنسی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار بدهد. اگر فتق درمان نشود، خون‌رسانی به بخش بیرون‌زده عضو انجام نمی‌شود و جریان خون متوقف می‌شود. امکان دارد سبب انسداد روده همراه با تب، درد شکمی شدید، استفراغ و شوک شود.

انواع فتق

• فتق کشاله ران که در ناحیه ران داخلی رخ می‌دهد. زمانی رخ می‌دهد که روده از یکی از دو مجرای دیواره تحتانی شکم به نام کانال‌های اینگوینال بیرون می‌زند.
  • فتق فمورال که در ناحیه فوقانی ران یا کشاله خارجی ران ایجاد می‌شود. زنان بیشتر از مردان دچار این نوع فتق می‌شوند.
  • فتق هیاتال زمانی رخ می‌دهد که قسمت بالایی معده از طریق یک سوراخ کوچک با نام هیأتوس در دیافراگم به سمت قفسه سینه برآمده می‌شود.
  • فتق شکمی که دیواره شکمی را درگیر می‌کند که خود شامل سه نوع فتق دیگر است.
  • فتق ناف که نوعی از فتق شکمی محسوب می‌شود و در محدوده ناف به وجود می‌آید. بیشتر در نوزادان اتفاق می‌افتد.

درمان فتق یا هرنیا

روش‌های درمانی فتق یا هرنیا بر اساس نوع آن می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال فتق هیأتال اغلب با مصرف دارو درمان می‌شود اما انواع دیگر فتق نیاز به جراحی دارند. روش‌های غیر جراحی و جراحی از جمله تکنیک‌های درمان فتق به شمار ‌می‌روند. قطعی‌ترین روش درمان هرنی جراحی است که به صورت سرپایی و بدون بستری در بیمارستان و با بی‌حسی نخاعی و یا بیهوشی انجام می‌شود.

انواع جراحی فتق

با اینکه گزینه‌های جراحی به شرایط هر فرد (از جمله محل فتق) بستگی دارند اما مداخلات جراحی فتق شامل دو نوع کلی می‌شوند:

• جراحی باز
  • جراحی لاپاراسکوپیک

جراحی باز فتق

در این روش پس از بیهوشی عمومی بیمار، جراح یک برش برای بازکردن پوست ایجاد می‌کند. جراح به آرامی بافت یا ماهیچه جابجا شده که موجب فتق شده است را به جای خود بر می‌گرداند و آن را می‌بندد یا از بین می‌برد. سپس ناحیه ضعیف عضله یعنی جایی که فتق از آن عبور کرده است را با بخیه می‌بندد. در فتق‌های بزرگتر جراح ممکن است از یک ابزار انعطاف چذیر به منظور جلوگیری از عود فتق و حمایت بیشتر استفاده کند.

جراحی لاپاراسکوپی فتق

جراحی فتق با لاپاراسکوپ به وسیله یک ابزار نازک و تلسکوپ مانند از طریق برش کوچک ایجاد شده در ناف انجام می‌شود. در این روش شکم با استفاده‌ از یک گاز بی‌ضرر مانند دی اکسید کربن متورم می‌شود تا با ایجاد فضای گسترده‌تر به پزشک این امکان را بدهد تا ساختار‌های داخلی را با دوربین کوچک متصل به لاپاراسکوپ ببیند.

ترمیم لاپاراسکوپیک در جراحی‌های مجدد و با هدف اجتناب از ایجاد جای زخم‌های بیشتر انجام می‌شود. بهبودی معمولاً با جراحی لاپاراسکوپی در انواع فتق سریع‌تر است. با اینکه هزینه این فرایند بیشتر است اما احتمال بروز عوارضی همچون عفونت در آن کمتر می‌باشد.

خطرات و عوارض جراحی فتق

جراحی فتق یا هرنیا نسبت به سایر عمل‌های جراحی از ایمنی بالاتری برخوردار است اما با این حال می‌تواند عوارض احتمالی را به دنبال داشته باشد. مراقبین بهداشتی در مرکز مرکز تخصصی لیزر هموروئید تمام تلاش خود را می‌کنند تا با کمترین میزان عوارض و بدون دغدغه عمل جراحی فتق را انجام دهند. برخی از عوارض و خطرات جراحی فتق عبارتند از:

• عفونت زخم
  • ایجاد لخته‌های خون
  • احساس درد
  • بازگشت یا عود نمودن فتق
  • چسبندگی در اثر ایجاد بافت اسکار
  • انسداد روده بزرگ و کوچک
  • تجمع مایع در محل جراحی یا سروما

مراقبت‌های بعد از جراحی فتق

مدت زمان بهبودی و کسب نتیجه از عمل جراحی فتق بسته به نوع عمل انجام شده می‌تواند متفاوت باشد. در جراحی لاپاراسکوپی معمولاً بین یک تا دو هفته طول می‌کشد تا بیمار بهبودی پیدا کند. در جراحی باز این مدت زمان به سه هفته می‌رسد. با این حال انجام دستورها و مواردی که منجر به کاهش درد و عدم عود فتق هستند برای بیمار از جانب پزشک مشخص می‌شود.

• به منظور کاهش تورم هر دو ساعت یکبار به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • برای کاهش درد می‌توانید قرص ضد درد مصرف کنید.
  • به منظور جلوگیری از لخته شدن خون روزی پنج تا شش مرتبه پیاده‌روی کنید.
  • از انجام فعالیت‌های شدید مانند ورزش پس از جراحی باز به مدت ۶ هفته و جراحی لاپاراسکوپی به مدت ۴ هفته خودداری کنید.

یادداشتی از مرکز تخصصی لیزر هموروئید

فتق یا هرنیا از طریق پارگی یا تضعیف شدن عضلات بیرونی شکم در دیواره شکمی ایجاد شود. این ماهیچه‌ها معمولاً اندام‌ها یا بافت‌هایی مانند روده‌ها را درون خود نگهداری می‌کنند.

در برخی موارد فتق می‌تواند در کشاله‌های ران هم ایجاد شود. جراحی فتق یا هرنیا یکی از روش‌های درمانی است که به منظور درمان فتق به کار برده می‌شود. انتخاب یک مرکز درمانی معتبر مانند مرکز تخصصی لیزر هموروئید به شما کمک می‌کند تا بدون نگرانی و با کمترین میزان عوارض به درمان مشکل خود بپردازید.