جراحی با لیزر

جراحی که استفاده از پرتو‌های نور مخصوص به جای ابزار برای اعمال جراحی در آن استفاده می‌شود با نام جراحی با لیزر شناخته می‌شود. لیزر مخفف کلمات تقویت نور توسط انتشار تحریک شده تابش است.

عملکرد لیزر مطابق با نظریه آلبرت انیشتین در مورد انتشار تحریک شده تشعشع است که با این اشعه، بافت محل آسیب دیده ترمیم و اصلاح می‌شود. پرتو نور تولید شده توسط لیزر می‌تواند به پوست برخورد کند، منعکس شود، پراکنده شود، جذب شود و یا با عبور از لایه‌های مختلف پوست کار خود را انجام دهد. در حالت کلی هر لایه از پوست به صورت‌های مختلف می‌تواند از اشعه نور لیزر استفاده کند.

جراحی با لیزر در انواع مختلفی مانند لیزر دی اکسید کربن و لیزر آرگون وجود دارد که هر کدام به روش متفاوتی عمل می‌کنند. از این نوع جراحی به منظور گزینه‌های درمانی یا زیبایی استفاده می‌شود. نور لیزر به صورت مداوم یا متناوب ارسال می‌شود. میزان طول موج لیزر توسط اپراتور یا تکنسین تعیین می‌شود تا بتواند بهترین تأثیر در ناحیه مربوطه را داشته باشد.

از جراحی با لیزر در موارد گوناگون استفاده می‌شود. از جمله عبارت‌اند از:

• از بین بردن تومور‌ها
  • بستن رگ‌های خونی کوچک یا کمک به جلوگیری از دست دادن خون
  • جراحی چشم
  • اقدامات دندانپزشکی
  • درمان مشکلات پوستی مانند حذف زگیل، خال، خالکوبی، آکنه، اسکار، چین و چروک‌ها
  • از بین بردن مو‌های زائد
جراحی با لیزر

لیزر‌واریس

یکی از شیوه‌های درمانی‌واریس بدون انجام عمل جراحی، لیزر‌واریس است. جراحی‌واریس با استفاده از لیزر از طریق درون وریدی انجام می‌شود. در این نوع جراحی با لیزر با گرمای ایجاد شده از لیزر به منظور کاهش رگ‌های‌واریسی استفاده می‌شود.

رگ‌های‌واریسی به صورت متورم و برآمده هستند که معمولاً بر روی ران یا ساق پا ایجاد می‌شوند. لیزر وسیله‌ای است که پرتو نازکی از تابش را به شکل نور به محل آسیب دیده می‌فرستند تا درمان انجام شود. لیزر‌واریس با هدف کوچک و بسته کردن رگ‌های‌واریسی توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. علاوه بر این بافت اسکار در داخل رگ را تولید می‌کند این کار موجب می‌شود تا رگ‌واریس بسته شود و خون از طریق سایر رگ‌های مجاور جریان یابد.

هرگاه رگ‌های‌واریسی دچار علائمی مانند تورم، قرمزی و درد یا به اصطلاح التهاب پیدا کرده باشد، جراحی لیزر‌واریس از طرف پزشک به شما پیشنهاد می‌شود. در برخی موارد چنانچه پوست روی رگ‌واریسی نیز تحریک شده باشد نیاز به لیزر‌واریس دیده می‌شود. رگ‌های‌واریس شاید یک مشکل جدی برای شما به حساب نیاید اما می‌تواند درد‌های شدید را ایجاد کنند.

لیزر‌واریس توسط پزشک متخصص پس از تزریق بی‌حسی در سیاهرگ مورد نظر شروع می‌شود. جراح با انجام یک برش کوچک در پوست، کاتتر را به داخل رگ‌واریسی هدایت می‌کند. یک فیبر لیزری داخل کاتتر تعبیه شده است که موجب گرم شدن رگ شده و در نهایت رگ بسته و کوچک می‌شود. این روش معمولاً طی یک ساعت انجام می‌شود. برش ایجاد شده به قدری کوچک است که نیازی به بخیه نیست.

لیزر واریس

درمان همورئید یا بواسیر با لیزر

همورئید یا بواسیر، رگ‌های بزرگ و برآمده داخل مقعد و اطراف مقعد و پایین رکتوم است. این رگ‌ها در اثر وارد شدن فشار زیاد کشیده می‌شوند. بسته به نوع محل، بواسیر می‌تواند در داخل کانال مقعد ایجاد شود که بواسیر داخلی یا در دهانه مقعد که به آن همورئید خارجی گفته می‌شود، ایجاد شود. عوامل متعددی در ایجاد بواسیر یا همورئید دخالت دارند.

یکی از راه‌های درمانی این بیماری همورئیدپلاستی با لیزر است. این روش نسبتاً جدید به منظور درمان همورئید یا بواسیر با لیزر انجام می‌شود که در آن جریان خون همورئیدی توسط لیزر منعقد می‌شود.

بیماران قبل از انجام این عمل با بیهوشی عمومی بیهوش می‌شوند. جراح پروب لیزر را در داخل همورئید قرار می‌دهد. به دلیل گرمای شدید، پرتو لیزر رگ‌های خونی را سوزانده و می‌بندد. در نهایت همورئید به سادگی کوچک می‌شود و در عین حال خطر خونریزی بیش از حد در طول و بعد از عمل کاهش می‌یابد.

درمان همورئید یا بواسیر با لیزر یک روش دقیق است که هیچ اثری برای بافته‌ای اطراف و همچنین اسفنکتر‌های مقعدی باقی نمی‌گذارد. استفاده از این جراحی با هدف از بین بردن بواسیر مزایایی از جمله درد کمتر، بهبودی سریع و بازگشت به روال زندگی روزانه و هم چنین خطرات و عوارض احتمالی کمتر در بیمار است.

استفاده از راه درمان همورئید یا بواسیر با لیزر یکی از روش‌های کم تهاجمی برای درمان بواسیر است که به بیمار کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را با کمترین میزان درد و ناراحتی و با سرعت به دست آورد.

درمان همورئید یا بواسیر

درمان زگیل تناسلی با لیزر

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی، زگیل تناسلی است. در واقع زگیل تناسلی یک عفونت ویروس پاپیلومای انسانی است که به صورت پاپول‌های کوچک شروع شده و سپس بزرگ‌تر شده تا در نهایت به شکل پلاک مانند در می‌آیند. یکی از راه‌های درمان زگیل تناسلی استفاده از اشعه پرتو لیزر است.

جراحی درمان زگیل تناسلی با لیزر بسته به تعداد زگیل‌هایی که باید برداشته شوند و یا اندازه ناحیه تحت درمان توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. برای این کار پزشک می‌تواند از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده نماید.

زمان بهبودی پس از انجام درمان زگیل تناسلی با لیزر بسته به تعداد آن‌ها می‌تواند بین 2 تا 4 هفته انجام شود. عوامل مختلفی برای انجام این نوع عمل جراحی با لیزر دخیل هستند. از جمله این موارد:

1. عدم تأثیر دارو‌های درمانی
  2. گسترده شدن زگیل‌های تناسلی
  3. وجود زگیل تناسلی در دوران بارداری

پزشک متخصص معمولاً پس از شکست سایر درمان‌ها، به منظور درمان زگیل تناسلی راه درمانی لیزر را استفاده می‌کنند. مزیت درمان زگیل تناسلی با لیزر این است که ناحیه بافت مجاور و عمیق در طول لیزر آسیب نمی‌بیند. اما باید به این نکته دقت داشت که لیزر نمی‌تواند ویروس پاپیلومای را درمان کند و مکن است پس از برداشتن زگیل به صورت غیر فعال در بدن باقی بماند.

لیزر درمانی با کمک تولید اشعه نور و تمرکز بر ناحیه تعیین شده توسط بافت سخت جذب می‌شود بدون اینکه به قسمت‌های دیگر آسیب وارد کند.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان شقاق یا فیشر با لیزر

شقاق مقعدی یا فیشور همان پارگی یا بریدگی در پوست کانال مقعد است. همه ما بالشتک‌های همورئیدی در مجرای مقعد داریم و آن‌ها همراه با اسفنکتر‌ها می‌توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. در حالت کلی شقاق یا فیشر در اثر دفع مدفوع بزرگ یا سفت در حین حرکت روده ایجاد می‌شود. این می‌تواند در افراد موجب خونریزی شود. افراد در هر سن و با هر جنسیتی می‌تواند تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند.

علل مختلفی مانند اسهال مکرر، یبوست مزمن، رژیم غذایی نامناسب و چاقی، درمان شقاق مقعد و یا رابطه جنسی ناسالم می‌تواند در ایجاد شقاق یا فیشر تأثیر داشته باشند. درمان این بیماری که در اصطلاح پزشکی اسفنکتروتومی نامیده می‌شود با ایجاد کشش یا برش در ماهیچه‌های اطراف مقعد انجام می‌شود. این روش معمولاً دردناک است و بسیاری از بیماران از انجام آن ترس و واهمه دارند. درمان شقاق یا فیشر با لیزر یکی از راه‌های درمانی کم تهاجم، بدون درد و خونریزی است.

در جراحی لیزر شقاق یا فیشر، بیمار بدون درد و خطر می‌تواند برای همیشه از این بیماری ر‌هایی یابد. استفاده از لیزر در درمان این بیماری بدون وارد نمودن آسیب به پوست اطراف مقعد و یا دیگر اعضای بدن کاملاً بی‌خطر انجام می‌شود.

درمان شقاق یا فیشر با لیزر، پس از انجام بی‌حسی موضعی در ناحیه مقعد، متخصص جراحی با استفاده از اشعه مادون قرمز لیزر به منظور افزایش جریان خون در ناحیه یک شکاف ایجاد می‌کند. انجام این کار موجب بهبودی شقاق می‌شود. در این روش درمانی به کار‌گیری لیزر CO2 به دلیل اینکه جراح نیاز به تمرکز ثابت و کنترل بیشتری دارد نسبت به سایر روش‌های جراحی با لیزر توصیه می‌شود.

درمان شقاق یا فیشر با لیزر

درمان کیست مویی با لیزر

کیست مویی در اثر رشد مو در زیر پوست به جای بیرون آمدن از سطح آن تولید می‌شود. این ضایعه کیسه کوچکی از بافت روی پوست است که همراه با مایع یا چرک پر می‌شود. کیست مویی می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن که مو دارد ایجاد شود. اما اغلب آن‌ها در مناطقی که اصلاح می‌شوند مانند صورت، زیر بغل، ناحیه عانه و پا‌ها رشد می‌کنند.

نشانه وجود کیست مویی در ناحیه، برآمدگی روی پوست است که مشابه با جوش است با این تفاوت که می‌توانید مو‌های آن را ببینید. این برآمدگی‌ها به رنگ قرمز، سفید یا زرد هستند که می‌توانند بزرگ شده و به صورت دردناک ترشحاتی را ایجاد کند. در برخی موارد می‌تواند به دلیل رشد زیر پوستی مو و وارد شدن آن به داخل بافت پوست دچار عفونت شود. در این حالت نیاز به جراحی است.

در بعضی موارد جراحی با ایجاد شکاف و در آوردن دمل چرکی انجام می‌شود. اما درمان کیست مویی با لیزر یکی از روش‌های کم تهاجمی بدون درد و خونریزی و عدم نیاز به ایجاد برش همراه با ورود تکنولوژی به علم پزشکی برای بیمارانی که ترس از عمل جراحی دارند، انجام می‌شود.

عوامل مختلفی وجود دارد که درمان کیست مویی با لیزر را یک نیاز فوری و ضروری می‌داند. ایجاد عفونت اولین عامل در حذف کیست‌های مویی است. مو‌های رشد کرده با سوراخ نمودن بافت پوست به قسمت بالا و پایین سطح آسیب وارد کرده و عفونت را ایجاد می‌کند. علاوه بر این کیست مویی می‌تواند موجب ایجاد اسکار و تغییر رنگ در محل شود. بنابراین درمان کیست موئی با لیزر به منظور داشتن پوست سالم و شفاف با هدف از بین بردن مو‌های زیر پوستی لازم است.

شاید این سؤال برای شما هم پیش آید که چرا لیزر مو‌های زائد بهترین روش برای از بین بردن کیست موئی است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که لیزر مو‌های زائد یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای خلاص شدن سریع از مو‌های زیر پوستی و در نهایت کیست موئی است. در حالت کلی درمان کیست مویی با لیزر با وارد کردن اشعه پرتو نور به صورت مستقیم به ریشه یا فولیکول مو موجب می‌شود تا رشد آن متوقف شده و در پایان از بین برود.

درمان کیست مویی با لیزر

عمل جراحی پیشرفته با لیزر

با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به دنیای پزشکی، روش‌های نوین مانند جراحی با لیزر توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای جراحی‌های سنتی باشند. در این شیوه نوین استفاده از یک اشعه پرتو ماورا بنفش و تمرکز آن بر روی ناحیه و بافت مورد نظر می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک شایانی به حساب آید. انواع مختلفی از جراحی با لیزر وجود دارد که متناسب با نوع بیماری توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. مقدار طول پرتو نور و میزان عمق نفوذ آن در بافت مورد نظر توسط اپراتور یا تکنسین دستگاه لیزر زیر نظر پزشک معالج تنظیم و به محل مورد نظر تابانده می‌شود.