یکی از بیماری‌هایی که باعث آزار افراد می‌شود بواسیر یا هموروئید است. منظور از بواسیر التهاب و ورم سیاه رگ‌های مقعد و آسیب رسیدن به بافت‌های هموروئیدی آن است که باعث واریسی شدن رگ‌ها یا عروق خونی آن ناحیه می‌شود. علت ورم کردن این قسمت فشار بیش از حد ایجاد شده در آن ناحیه می‌باشد که عملی مثل دفع مدفوع آن را تشدید می‌کند.

ما در این مقاله سعی داریم لیستی از بهترین خوراکی‌هایی را که برای درمان بواسیر یا هموروئید،خیلی موثر هستند را به شما معرفی کنیم.

بهترین خوراکی‌ها برای از درمان بواسیر

منابع غذایی موثری وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توان تا حدودی روند رشد بواسیر را کاهش داد و یا در صورت ضعیف بودن بیماری آن را از بین برد تا مجبور به انجام عمل جراحی و یا درمان بواسیر با لیزر نشد.

نوشیدن آب

برای افرادی که به بواسیر یا هموروئید مبتلا هستند، توصیه می‌شود که مصرف آب را افزایش دهند، چرا که نوشیدن آب باعث رفع یبوست و رفع خشکی و سفتی مدفوع می‌شود و از این نظر دفع آن به راحتی صورت می‌گیرد. در این صورت نیازی به فشار آوردن به بدن و مقعد نیست و بر اثر آن برآمدگی بواسیر و التهاب عروق آن کمتر می‌شود. از سوی دیگر ترکیبی از آب به همراه نمک برای نشستن در آن به صورت روزانه می‌تواند رگ‌های خونی مقعد را خارج کرده و التهابات و دردها را تسکین دهد.

بیشتر بدانید: روش های درمان خانگی هموروئید 

نوشیدن آب برای درمان هموروئید

تاثیر مصرف فیبر برای از درمان بواسیر یا هموروئید

فیبر غذایی نوعی کروهیدرات به شمار می‌رود که بر پایه منابع گیاهی بوده و برعکس کربوهیدرات‌های دیگر که قابل جذب و هضم شدن نیستند، روند سیستم گوارش و حرکت مواد در روده‌ها را بهبود می‌بخشد. از فواید مصرف فیبر بهبود فعالیت روده‌ها، کم کردن وزن، تنظیم قند، کاهش کلسترول و کم شدن احتمال ابتلا به سرطان است.

فیبر دو نوع است: محلول و نامحلول

فیبر محلول در آب حل شده و می‌تواند تبدیل به حالت ژل شود و مثل یک قوام‌دهنده عمل کند. غالباً تاثیری که روی بدن دارد باعث کاهش گلوکز خون و کاهش کلسترول می‌شود. فیبر نامحلول خاصیت هیگروسکوپیک دارد و آب را به خود جذب می‌کند و در نتیجه مواد در روده‌ها به سرعت حرکت می‌کند.

این امر باعث افزایش حجم مدفوع شده و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.اگر بخواهیم تاثیر فیبر را بر روی هموروئید بگوییم لازم است به این نکته اشاره کنیم که از آنجا که یبوست را کاهش می‌دهد التهابات بواسیر بهبود پیدا کرده و در قسمت مقعد فشاری صورت نمی‌گیرد. در نتیجه کاهش فشار، از تعداد رگ‌هایی که بر اثر این فشار دچار پارگی می‌شوند، کاسته می‌شود.

از مواد غذایی شام فیبردار می‌توان به سبزیجات و میوه‌ها و همچنین غلاتی مثل برنج، جو، ذرت اشاره کرد.

روش های درمان شقاق واژینال چیست؟

مصرف ویتامین K

خوراکی‌های حاوی ویتامینK نوعی مواد معدنی به شمار می‌روند که باعث انعقاد خون می‌شود و در نتیجه از ابتلا به بواسیر جلوگیری کرده و یا برای درمان بواسیر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگر بخواهیم منابع غذایی سرشار از ویتامین K را نام ببریم باید سبزیجات برگ سبز دار مثل اسفناج، کاهو، مارچوبه و کلم پیچ را نام ببریم.

مصرف ویتامین C

ویتامین C بافت‌هایی که بر اثر بواسیر آسیب دیده‌اند را احیا می‌کند و برای کاهش ورم و التهاب مقعد بسیار مفید است. ویتامین C مصرفی می‌تواند هم به صورت خوراکی باشد و هم می‌تواند به صورت قرص‌های ویتامین C در دوز پایین استفاده شود تا منجر به اسهال نشود.

خوردن ویتامین سی و رداروهای گیاهی

استفاده از ملین‌های گیاهی

اگر به دلیل مشکلات معده نمی‌توانید فیبر مصرف کنید و یا با یبوست مزمن دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید به مصرف پسلیوم و یا اسفرزه روی بیاورید. مصرف ملین‌های گیاهی به اندازه یک تا سه قاشق در روز به صورت محلول در آب برای درد بواسیر مفید هستند.

بیشتر بدانید: هزینه های درمان فیستول در بیمارستان های دولتی 

مصرف منیزیم

استفاده از منیزم به صورت قرص و یا غذاهای حاوی این ماده موثر باعث محافظت از آب روده شده و در نتیجه مدفوع را از خشکی در می‌آورد. خشک نبودن مدفوع، دفع آن را راحت تر کرده و فشار به هموروئید را کاهش می‌دهد. منیزیوم می‌تواند روزانه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم مورد استفاده قرار گیرد.

خوردن منیزیم برا درمان هموروئید

مصرف میوه

میوه‌هایی مثل گیلاس، توت، بلوبری، تمشک و … به دلیل اینکه منبع مفیدی از فیبر هستند، می ‌تواند به درمان بواسیر یا هموروئید و تقویت دیواره‌های عروق خونی در آن ناحیه کمک کند. همچنین میوه‌ها دارای فلاونوئید هستند که برای کاهش درد و کمتر کردن خونریزی موثرند. افرادی که مبتلا به بواسیر هستند ممکن است در این ناحیه دچار خارش شوند و این میوه‌ها می‌توانند خارش را کاهش دهند.

میوه‌هایی مثل توت هر چقدر تیره تر باشند، آنتی اکسیدان و فلاونوئید آنها بیشتر و اثرگذاری آن‌ها نیز بالاتر می‌رود.میوه‌هایی مثل آلو، سیب، گلابی و انجیر نیز مثل یک ملین طبیعی عمل می‌کنند و برای درمان بواسیر بسیار مفید می‌باشند.

چنانچه اگر روش های درمان خانگی و تغییر تغذیه جوابگوی درمان هموروئید نبود، حتما به پزشک متخصص برای درمان مراجعه نمایید، به هزینه های جراحی هموروئید با لیزر فکر کنید چون زیاد قابل توجه نیست.

دانه‌ها

بهتر است بجای مصرف نان سفید، پاستا و کراکر، گندم سیاه، ذرت، ذرت چاودار و آرد کامل جایگزین شود. همچنین جو دو سر و جو می‌تواند منبع خوبی برای تامین فیبر مورد نیاز بدن باشد و در نتیجه به بهبود یبوست و درمان بواسیر کمک کند.

خوراکی های مفید برای درمان هموروئید

چه خوراکی‌هایی برای بواسیر ممنوع هستند؟

خوراکی‌هایی هستند که مصرف آن‌ها می‌تواند پیشرفت این بیماری را شدت ببخشد که عبارتند از:

• نان‌های سفید و فاقد سبوس
• انواع شیرینی
• لبنیاتی مثل شیر و پنیر
• غذاهای فرآوری شده و فست فودی
• نوشیدنی‌های الکلی
• نوشیدنی‌های کافئین‌دار
• نمک

هزینه های جراحی هموروئید بالیزر

کلام آخر
داشتن رژیم غذایی اصولی و مفید می‌تواند برای سلامت بدن تاثیرات بزرگی را به ارمغان بیاورد. لازم است هرکس با توجه به شرایط بدنی خود به خوردن غذاها و خوراکی‌هایی که به بهبود بیماری‌اش کمک می‌کند روی بیاورد. بواسیر یا همان هموروئید یکی از عارضه‌های دردناکی است که داشتن روش غذایی مفید می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

سوالات متداول

چه غذاهایی برای درمان هموروئید مفید است؟

خوراکی های مفیدی که تا حدودی رشد بواسیر را متوقف کند مثل غذاهای فیبر دار

چه غذایی های دارای فیبر بیشتر است؟

غذاهایی گیاهی

فواید مصرف فیبر چیست؟

از فواید مصرف فیبر بهبود فعالیت روده‌ها، کم کردن وزن، تنظیم قند، کاهش کلسترول و کم شدن احتمال ابتلا به سرطان است.

فرد دارای هموروئید از مصرف چه غذاهایی باید جلوگیری کند؟

• نان‌های سفید و فاقد سبوس
• انواع شیرینی
• لبنیاتی مثل شیر و پنیر
• غذاهای فرآوری شده و فست فودی
• نوشیدنی‌های الکلی
• نوشیدنی‌های کافئین‌دار
• نمک

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]