برای تشخیص هموروئید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هموروئید یا بواسیر از جمله بیماری‌های رایج ناحیه مقعد است. این بیماری بسته به علل مختلفی ایجاد شده و حداقل هر فرد تا پنجاه سالگی خود آن را یک بار تجربه خواهد کرد.

هرگاه رگ‌های مقعد چه در داخل آن و چه در خارج مقعد، دچار التهاب و تورم شوند، هموروئید اتفاق می‌افتد. در صورت عدم درمان آن به علت عفونت و خونریزی زیاد ممکن است فرد بیمار با مشکلات عمده‌تری مواجه شود.

برای تشخیص هموروئید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هموروئید چیست؟

رگ‌های داخل یا خارج ناحیه مقعد می‌توانند مانند رگ‌های واریسی ملتهب شده و در اثر تورم، هموروئید یا بواسیر را تشکیل دهند. این ورید‌های متورم شده می‌توانند در اطراف قسمت بیرونی مقعد یا در پایین رکتوم ایجاد شوند.

رکتوم به عنوان آخرین بخش از راست روده شناخته می‌شود که به مقعد منتهی می‌شود. در واقع دهانه انتهایی روده که موجب می‌شود مواد زائد از بدن به صورت مدفوع خارج شود.

هموروئید چیست؟
به همین دلیل، بیماری هموروئید در دو نوع داخلی و خارجی به وجود می‌آیند. داخلی همان پایین رکتوم یا داخل راست روده است و هموروئید بیرونی در خارج از مقعد و بیرون از دهانه آن تشکیل می‌شود.

چه موقع هموروئید نیاز به عمل دارد

دلایل ایجاد هموروئید

هرگاه فشار بیش از اندازه به رگ‌های اطراف یا داخل مقعد وارد شود، بیماری هموروئید یا بواسیر تشکیل می‌شود. از این رو می‌توان گفت عوامل و دلایل متعددی برای آن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

دلایل ایجاد هموروئید

• زور زدن بیش از اندازه در هنگام اجابت مزاج
  • نشستن‌های طولانی مدت به خصوص در هنگام استفاده از توالت
  • داشتن یبوست مزمن و اسهال‌های زیاد با فواصل کوتاه از یکدیگر
  • وراثت و داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به هموروئید
  • انجام فعالیت‌های شدید و قرار دادن بدن تحت فشار
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • اضافه وزن و چاقی
  • برقراری رابطه جنسی از راه مقعد
  • باردار بودن و وارد شدن فشار به روده بزرگ در اثر بزرگ شدن رحم
  • بالا رفتن سن

علائم و نشانه‌های همورئید

علائم وجود همورئید در افراد بسته به نوع آن می‌تواند از شدت و میزان متفاوتی برخوردار باشد. به همین علت نشانه‌های این بیماری را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنیم:

علائم هموروئید داخلی عبارت‌اند از:

• خونریزی بافت مورد نظر پس از اجابت مزاج
  • پوست خارج شده از مقعد در هنگام دفع مدفوع

علائم و نشانه‌های همورئید
علائم هموروئید خارجی عبارت‌اند از:

• احساس خارش و سوزش شدید در اطراف مقعد
  • تشکیل توده‌های دردناک و متورم شده در نزدیکی مقعد
  • احساس درد در هنگام نشستن به پشت
  • داشتن خونریزی هنگام اجابت مزاج

چه زمانی باید به پزشک برای درمان هموروئید مراجعه کرد؟

با توجه به مطالب گفته شده، اگر در حین اجابت مزاج و دفع مدفوع خود، احساس درد شدید و خونریزی زیاد داشتید، احتمالاً دچار هموروئید شده‌اید. به همین دلیل نیاز است تا برای مدت زمانی مانند یک هفته در خانه از روش‌های درمان خانگی مانند استفاده از آب گرم، نوشیدن مایعات زیاد، داشتن تحرک، انجام فعالیت‌های بدنی و.. آن را درمان کنید.

چه زمانی باید به پزشک برای درمان هموروئید مراجعه کرد؟
چنانچه علائم شما بهبود پیدا نکرد و بیشتر از قبل بود، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از شیوه درمانی مناسب بتواند مشکل شما را برطرف کند.

برای درمان هموروئید جراحی بهتر است یا لیزر

پزشک معالج با بررسی و ارزیابی فیزیکی بیمار به صورت بصری می‌تواند هموروئید را تشخیص دهد. اما برای تشخیص هموروئید داخلی بهتر است آزمایش آندوسکوپی یا کولونوسکوپی انجام شود.مراجعه به یک پزشک خوب با میزان مهارت بالا می‌تواند تأثیر به سزایی در روند درمانی، میزان عوارض و هم چنین دوران نقاهت بیمار داشته باشد.
جراحان متخصص ما در کلینیک ماه با استفاده از تجربه و مهارت بالای خود، با برگزاری یک جلسه رایگان مشاوره درمانی، ضمن بررسی فیزیکی و دریافت نشانه‌های شما، کمک به بهبود مشکل شما می‌کنند.

دکتر معالج هموروئید چه مدرکی باید داشته باشد؟

یکی از سؤالاتی که برای افراد مبتلا به هموروئید یا بواسیر پیش می‌آید، این است که با مشاهده کردن علائم به چه دکتری مراجعه کنند؟ تخصص لازم برای شناسایی و درمان این بیماری کدام است؟

دکتر معالج هموروئید چه مدرکی باید داشته باشد؟
۱. جراح عمومی

با توجه به اینکه در هنگام ابتلا به این بیماری توده‌هایی تشکیل می‌شود، نیاز است تا جراح آن‌ها را بردارد، از این رو جراح عمومی یکی از گزینه‌هایی است که فرد مبتلا می‌تواند به او مراجعه کند.

۲. جراح متخصص گوارش

بیماری هموروئید از جمله اختلالات دستگاه گوارشی است که همین موضوع مشخص می‌کند که می‌توانید برای درمان به جراح متخصص گوارش مراجعه کنید.

برای درمان هموروئید به چه متخصصی مراجعه کنیم

افزایش سن در بسیاری از افراد می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های گوناگون باشد. هموروئید یا بواسیر از جمله اختلالات دستگاه گوارشی است که در ناحیه مقعد در اثر متورم و ملتهب شدن رگ‌های این بخش از بدن ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه‌های مختلفی در دو نوع هموروئید داخلی و خارجی وجود دارد که از جمله عمده‌ترین آن‌ها خونریزی، احساس درد، سوزش و خارش در مقعد است. علل گوناگونی از جمله نداشتن تحرک کافی موجب ایجاد هموروئید می‌شوند.

کلینیک ماه، با میزان بالایی از رضایت مراجعه‌کنندگان به عنوان یکی از مراکز معتبر در تهران شناخته می‌شود. استفاده از خدمات این کلینیک زیبایی به صورت حضوری و غیر حضوری امکان‌پذیر خواهد بود. استفاده از تجهیزات مدرن و به کارگیری نیرو‌های با تجربه و مهارت بالا کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به بیماری هموروئید مشکل خود را درمان کنید.